Annoncører, tech-selskaber og mediebureauer forsøger nu at komme brand safety-problemerne til livs i en ny alliance. 

Den nye alliance er blevet præsenteret i Cannes, hvor der i disse dage afholdes reklame-VM.

Global Alliance for Responsible Media hedder alliancen, hvor eksempelvis Omnicom Media Group, sammen med blandt andre Facebook, Twitter, WPP og nogle af verdens største annoncører nu står skulder ved skulder. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Peter Gottfredsen, der er nordisk CEO for Omnicom Mediagroup, påpeger, at ”brand safety-problemerne altid har eksisteret – også før internettet blev grundlaget for en stor del af virksomhedernes markedsføring.” 

- Dengang var frygten, at annoncen kom til at stå ved siden af en historie eller en anden reklame, der stod i kontrast til annoncens budskab. Men man havde dengang den fordel, at man vidste nogenlunde, hvilken kontekst man kunne risikere at ende i, når man annoncerede i en formiddagsavis eller på en outdoor-plakat, siger han.

Peter Gottfredsen forklarer videre, at i dag er en meget stor del af indholdet på nettet imidlertid brugergenereret og publiceres uden, at en redaktør har foretaget en kvalitetssikring, og det øger risikoen enormt.

- Udfordringen er gigantisk, fordi der publiceres enormt meget indhold, og det sker hele tiden. Mængden er derfor så kolossal, at det er svært - selv med de bedste teknologier - at opdage og sortere alt det uønskede fra, siger han og fortsætter: 

- Den nye alliance omfatter både annoncører, bureauer og de berørte platforme, Google og Facebook, og de har hver især interesse i at opretholde en tæt dialog. De store platforme vil gerne demonstrere, at de gør, hvad de kan for at begrænse problemet, og annoncører og bureauer vil gerne have bedre muligheder for at vælge uønsket indhold fra og kun købe eksponeringer i en kontekst, der er underlagt en kvalitetssikring.

Og brand safety-problemerne findes også i Danmark:

- Der har været forskellige danske annoncører, der i hvert fald i perioder har fravalgt bestemte sociale medier, fordi de frygtede at blive associeret med ekstremt indhold, siger Peter Gottfredsen.

Ifølge Peter Godtfredsen er der især tre ting, man som som annoncør kan gøre, hvis man vil minimere risikoen for at komme til at ligge et uheldigt sted.

  • Benyt white lists, og annoncer kun på kendte sites.
  • Undgå at købe ikke-transparente annonce- eller ”performance”-produkter, hvor man ikke må få oplyst hvilke domæner, man har annonceret på.
  • Lav tydelig afklaring om, hvilken risiko virksomheden eventuelt er villig til at løbe, og fravælg platforme, der ikke kan leve op til disse krav.

 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.