Coop lægger de trykte tilbudsaviser fra Kvickly og Superbrugsen sammen, mens føtex reducerer antallet af sider i kædens tilbudsaviser med 40 procent.

Det oplyser kæderne.

- Med de klimaudfordringer, verden står med, giver det ingen mening, at der hvert år bliver trykt og husstandsomdelt tilbudsaviser i Danmark, som kræver, at der fældes flere end 300.000 træer årligt svarende til 336.000 tons CO2. Derfor undrer det mig meget, at vores politikere fortsat ser passivt på dette åbenlyse frådseri, siger Coops adm. direktør, Peter Høgsted, i en pressemeddelelse.

Coop oplyser, at den nye, fælles tilbudsavis, hvor den første gælder fra 24. januar, foreløbig er en test, der kører de kommende måneder.

Fra Salling Group, der står bag føtex, oplyses det, at sideantallet reduceres ”ikke mindst for at skåne klimaet”. Samtidig oplyses det, at ”selvom tilbudsaviserne fortsat er meget populære, er antallet af læsere af de trykte udgaver faldende.” 

- Mange af vores kunder er meget glade for den trykte tilbudsavis, som lander i postkassen hver uge. Og det vil fortsætte. Men vi kan gøre en forskel og skåne klimaet ved at reducere antallet af sider i aviserne kraftigt, hvilket vi derfor kommer til at gøre i år, siger Thor Jørgensen, direktør i føtex, i en pressemeddelelse.

Peter Høgsted har tidligere lanceret et forslag om at forbyde tilbudsaviser. Det forslag mødte dog hård kritik.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.