Hvordan kan virksomheder øge salget på kort sigt og samtidig skabe profitabel vækst på den lange bane ved hjælp af marketing?

Den balance har Shardul Wartikar, som er partner og direktør i det integrerede bureau Mindshares globale Business Planning-enhed, forsøgt at finde i årevis.

Og hvad er du kommet frem til?

- At vi i vor datadrevne marketingvirkelighed desværre har en tendens til at overinvestere i digitale, taktiske tiltag, der skaber salg på kort sigt, og underinvestere i den branding, der er helt nødvendig, hvis en virksomhed skal vokse profitabelt på lang sigt, siger Shardul Wartikar, der i disse dage er på sit første besøg i Danmark for at tale ved et Mindshare-seminar i København

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

I Mindshare er Shardul Wartikars rolle at rådgive store kunder som De Beers, Diageo, Heineken, Intel, Nestle, Pfizer, Unilever og Volvo om marketing-planlægning, herunder strategi og investeringer, og han oplever i dag et noget enøjet fokus på aktiviteter i den laveste ende af marketing-tragten.

- Det skyldes et stort fokus på ROI ude i marketingafdelingerne, hvilket som udgangspunkt giver rigtig god mening. Man skal dog være klar over, at ROI og profitabel vækst i det lange løb ikke er det samme.

Hvorfor ikke?

- Over-fokusering på ROI i marketing skygger ofte over værdien af det kreative aspekt i marketing, der er absolut nødvendig i opbygningen af et brand, siger Shardul Wartikar, som bestemt ikke ser datadreven marketing som en hæmsko i den forbindelse.

Derimod er han involveret i arbejdet med dataintegration og digitale analyseinitiativer i Mindshare, der skal gøre bureauets performance marketingteams i stand til træffe velovervejede beslutninger på kundernes - altså annoncørernes - vegne.

Kunsten er, ifølge Shardul Wartikar, at marketing bliver langt bedre til at kombinere brugen af data og kreativitet i langt højere grad end i dag.

- Værdien af data kan ikke undervurderes. De giver os indsigter, der bl.a. gør os i stand til at målrette kommunikationen og dermed blive mere relevante end tidligere.

Kommunikationen bliver først rigtigt effektiv, når det vi så udkommer med, har mere på hjerte end blot et salgsbudskab.

- Vi glemmer ind i mellem, at forbrugerne ikke altid er i markedet for at købe et produkt, hvilket man ellers godt kan få indtryk af, når man ser på meget af den kommercielle kommunikation i dag, siger Shardul Wartikar.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.