Hvilket brand har mon det stærkeste image på verdensplan?

Det spørgsmål har analysehuset YouGov et bud på med sin anden globale image-ranking.

Som i fjor topper søge- og annoncegiganten Google listen skarpt forfulgt af sin egen datter, videodelingstjenesten YouTube.

Rankingen måler den overordnede sundhedstilstand af et varemærke.

Den globale ranking er baseret på mere end seks millioner interviews foretaget i løbet af 12 måneder frem til udgangen af juni 2018.​

Lego atter på brand-toppen

Parallelt med den globale topliste har YouGov Brandindex også offentliggjort en liste over de danske varemærkers image.

Her sidder Lego igen-igen solidt på image-tronen med en index-score på 46,6, mens andenpladsen går til MobilePay.

Med en score på 39,2 skubber MobilePay lige akkurat den norske kæde Rema 1000 ned på en tredjeplads.

Den danske liste er i det hele taget præget af velkendte varemærker som Lurpak. Anthon Berg, Arla og Änglamark.

Et i den sammenhæng relativt nyt, og til tider hårdt plaget, brand, Rejsekort, kan derimod glæde sig over at være undersøgelsens omdømme-højdespringer i 2018.

Rejsekort har forbedret sin score med 5,9 point fra -1,5 til 4,3 ved udgangen af juni 2018.

Her kan kan du selv dykke dybere ned i YouGovs globale og danske ranking.