I 2018 fjernede søge- og annoncegiganten Google 2,3 milliarder falske annoncer, viser en ny opgørelse.

- Vi bruger mange ressourcer på at fjerne millioner af annoncer hver eneste dag, lyder det bl.a. fra Jesper Vangkilde, kommunikationschef for Google i Danmark, i en pressemeddelelse.

- Den gode nyhed er, at langt hovedparten af disse overtrædelser bliver fanget, inden nogen brugere når at se dem. Men vi skal selvfølgelig hele tiden blive endnu bedre og hurtigere, fortsætter han.

Google lukkede i 2018 også omkring en million annoncørkonti, hvilket er dobbelt så mange som året før.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Fra online til offline-svindel

Ifølge Google har der i løbet af det seneste år udviklet sig en tendens til, at kriminelle forsøger at rykke svindlen fra online til offline. Det sker eksempelvis ved at lokke brugeren ind på et site, som automatisk downloader malware til computeren, som dermed inficeres.

Ved andre metoder sker den skadelige spredning af malware først, når brugeren gennemfører en transaktion, hvilket gør den meget svær at opfange.

- Når både teknologien og forbrugsmønstrene ændrer sig, kan man være sikker på, at onlinesvindlerne også gør det. Vi kan se, at de konstant afsøger nye veje for at komme igennem nåleøjet og snyde systemet, så det er næppe en kamp, som slutter foreløbig, slutter Jesper Vangkilde

Google opdaterede sin annoncepolitik 31 gange i 2018 for at tilpasse sig nye udviklinger på markedet.     

Fakta:

  • I 2018 fjernede Google 2,3 milliarder ureglementerede annoncer.
  • Størstedelen af annoncerne blev fjernet ved hjælp af maskinlæring, før de blev vist.
  • Google lukkede også tæt på en million ureglementerede annoncørkonti - næsten dobbelt så mange som i 2017.
  • 734.000 udgivere og appudviklere blev udelukket fra annoncenetværket.
  • Google fjernede annoncer fra næsten 28 millioner websider for at overtræde Googles udgiverpolitik.
  • Herunder 74.000 sider for at overtræde reglerne, som forbyder "farligt eller nedsættende" indhold og beskytter brugere, annoncører og udgivere mod hate speech og hadsk indhold på tværs af platforme.

Du kan læse meget mere om Googles kamp mod annoncesvindel her