Sidse Babett Knudsen, Gramsespektrum og en række andre kendte skal i en ny kampagne gøre danskerne bevidste om tegnene på ”stroke”.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra reklamebureauet & Co.

- Den eneste regel for castingen var, at der ikke var nogen regler. Castingen skulle overraske, samtidig med at den på et eller andet intuitivt plan skulle gå op, fortæller Rune Petersen, der er art director og partner på & Co., i meddelelsen.

Han tilføjer: 

- Så vi har været så heldige at arbejde med folk lige fra en tidligere udenrigsminister, Uffe Ellemann-Jensen til sanger, Karl William, og mange, mange flere. Personligt er jeg allergladest for, at Gramsespektrum er genforenet efter 20 års totalt fravær.   

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

”Red Hjernen” er indtil videre en femårig indsats. Bag står Dansk Råd for Genoplivning og TrygFonden, som sammen med en lang række samarbejdspartnere skal udbrede kendskabet til tegnene på ”stroke”, der også kendt som slagtilfælde, apopleksi, hjerneblødning eller blodprop i hjernen.

Det oplyses, at ”stroke” i internationale, sundhedsfaglige kredse i mange år har været det mest brugte ord, og derfor er det også det ord, Red Hjernen bruger, så danskerne med tiden kan bruge den samme betegnelse.  

- Hvert år får 12.000 danskere et stroke, svarende til 33 personer om dagen. I dag er det kun ca. halvdelen af patienterne, der kommer på hospitalet i tide, så de kan få den bedste behandling, siger sekretariatschef Lisbet Schønau fra Dansk Råd for Genoplivning i meddelelsen. 

- Med indsatsen Red Hjernen ønsker vi at skabe en vedvarende adfærdsændring, så danskerne lærer at genkende symptomerne på stroke og kender vigtigheden i straks at ringe 1-1-2, hvis de oplever dem, fortsætter hun.

Inspireret af Joshua Foers hukommelsesværk

& Co. ønsker ikke at oplyse, hvad der ligger af budget bag den borgerrettede kampagne. 

I løbet af kampagnens første 24 timer har den via Facebook ramt cirka 650.000 danskere, mens filmen har fået knap 5.000 delinger og 11.000 reaktioner, oplyses det.

Projektet er femårigt, og første bølge handler altså om at informere danskerne om tegnene på stroke. 

& Co. oplyser til Markedsføring, at der er sat nogle målbare resultater op, men det er ikke muligt at blive mere konkret. Heller ikke når det kommer til fremtidige indsatser.

Centralt i både det kreative og det strategiske finder man remsen ”stræk, snak, smil”, som, ifølge bureauet, er skabt, fordi hver tredje dansker ikke kender symptomerne på stroke.

- Det kreative arbejde er inspireret af Joshua Foers værk om hukommelse, Moonwalking with Einstein, som foreskriver, at jo mere overraskende et billede er, des sværere er det at glemme igen. Og det hjalp ham jo til at vinde verdensmesterskabet i hukommelse, siger Johan Køhler, der er partner og tekstforfatter på & Co., i pressemeddelelsen.  

Søsterbureauet Bold har været med til at skabe de visuelle rammer, mens Dansk Selskab for Apopleksi, Dansk Neurologisk Selskab, de fem regionale akutberedskaber, Hjernesagen, Hjerneskadeforeningen og Sundhedsstyrelsen har været involveret i kampagnen, oplyses det.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Credits:

  • Instruktør: Ian Isak
  • Producer: Malene Dyhring
  • Fotograf: Nicholas Bluff
  • Klipper: Anders Jon
  • Musik: Martin Dirkov
  • Lyd: Samuel Lehn, Supersonic
  • Produktionsselskab: Honeytrap
  • Bureauproducer: Anne-Mette Lund
  • Kontaktchef: Trine Eisinger
  • Associate kontaktchef: Sarah Gandil
  • Strategic planner: Lone Tvedergaard Bach
  • Social media planner: Nynne Sille Hansen
  • Tekstforfatter: Johan Køhler
  • Art director: Rune Petersen, Martin Baltzer, Jacob Benjovitz
  • Designer: Aske Gramstrup
  • Grafiker: Anders Martin Jensen

Kilde: & Co.