Gerd Leonhard, som The Wall Street Journal tidligere har udpeget som en af verdens førende futurister på mediefronten, har en opfordring til danske marketingfolk, som han taler til ved konferencen Digital Copenhagen 27. november.

- Lad være med at misbruge teknologien, lyder det fra fremtidsforskeren og humanisten, der er forfatter til seks bøger, heriblandt bestselleren Technology vs. Humanity, og grundlægger af The Futures Agency.

Han mener at alle, og ikke mindst marketers, skal blive bedre til at navigere i spændingsfeltet mellem teknologi og menneske, da sammenstødet mellem disse uundgåeligt vil føre til, ”at menneskeheden i de næste 20 år vil ændre sig mere, end den har i de sidste 300 år”.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

For Gerd Leonhard er en fusion mellem menneske og maskine via augmented reality, virtual reality, hologrammer, implantater og interfaces, der er designet via nanoteknologi og syntetisk biologi, ikke et muligt fremtidsscenarium, men en uundgåelig følge af den eksponentielle teknologiske udvikling i disse år.

Det centrale spørgsmål for Gerd Leonhard er, hvordan udviklingen bliver styret i en sådan retning, at teknologien fortsat udfører sin primære funktion, nemlig at tjene menneskeheden.

- Enhver marketer bør spørge sig selv om en ny teknologisk landevinding nu også er værd at satse på, eller om prisen bliver for høj. Er der et højere formål med anvendelsen end blot det at sælge flere varer? spørger han.

Har du et eksempel?

- Tidligere, det vil sige i cookie-æraen, var tracking af forbrugerne, så man kunne målrette reklamer til dem efterfølgende, relativt ineffektiv og harmløs. Det er på grund af AI og Machine Learning på alle de store platforme ikke tilfældet længere. Der er negative bivirkninger ved brugen af disse, som jeg gerne vil få endnu flere til at indse. Og gerne marketers.

SKAL DU MED TIL DIGITAL COPENHAGEN 2019? SÅ KLIK HER.

Hvad bekymrer dig?

- Digital forurening. De store spillere på markedet agerer, som olieselskaberne gjorde engang. De pumpede olie op af jorden uden at skele et sekund til de konsekvenser, det havde for miljøet. I dag er det ikke sort guld, olie, giganterne pumper op, men guld i skikkelse af data om dig og mig, og det er fristende for marketers at bruge dette til at sætte musefælder op for forbrugerne.

Musefælder?

- Ja, digitale kunderejser designet til at få forbrugeren til at købe et eller andet eller agere på en bestemt måde. Det kan gøres meget raffineret og meget effektivt i dag. Jeg mener dog, at det er en meget kortsigtet strategi at forfølge, siger Gerd Leonhard.

Hvorfor?

- Det vil på et tidspunkt blive for meget af det gode. Det vil blive creepy, og så vil forbrugerne – især i Europa – flygte fra dit brand, siger Gerd Leonhard, der mener, at europæerne generelt er meget mere skeptiske i forhold til overvågning og privacy, end eksempelvis amerikanere og kinesere.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

- I Europa tror mange stadig på ældgamle værdier som fri vilje, privatlivets fred og så videre, og det er en god ting i mine øjne. Vi bør ikke gå samme vej. I USA lader 35 millioner mennesker villigt techgiganter lytte med til deres samtaler i hjemmet. Det er skræmmende, siger Gerd Leonhard, der slutter af med følgende opfordring:

- Lad være med at misbruge teknologien. Det vil på et tidspunkt blive for meget af det gode, og forbrugeren vil flygte fra dit brand.

Gerd Leonhard udbygger sine tanker som Key Note Speaker ved konferencen Digital Copenhagen, der løber af stablen i Tivoli Hotel & Congress Center 27. november. Konferencen kredser i år om: Meaning, Innovation og Growth, der er nøgleord i en tid, hvor det for mange brands handler om at finde den rette balance mellem teknologi, kreativitet og meaning.

Konferencen, der arrangeres af Dansk Markedsføring, byder også på indlæg fra over 25 brancheprofiler, heriblandt komiker, musiker og forfatter James Veitch, der står bag den TED Talk i historien, der hurtigst fik over 10 millioner visninger, og Harvard-underviser og forfatter Alistair Croll.

SKAL DU MED TIL DIGITAL COPENHAGEN 2019? SÅ KLIK HER.