De daglige rutiner og hverdagsmønstre har slået en kolbøtte for alle – også for de mange, der stadig går på arbejde i marketingverdenen.

Men hvordan holder de f.eks. fast i deres faglige inspiration? Hvad har branchen lært, når Danmark og verden åbner igen - og hvad skal de selv, som det første, når Mette Frederiksen & Co kontrolleret åbner landet igen?

Vi har spurgt Per Christiansen fra KAYAK/momondo, Clara Prior-Knock fra Uncle Grey, Eva Lundgren fra BC Hospitality Group, Lars Christian Lund fra 3Shape, Trine Qvistgaard fra Virtue, Søren Christensen fra Robert/Boisen & Like-minded, Jacob Weinreich fra TV 2 og Lone Tvedergaard Bach fra & Co.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Per Christiansen, VP, EMEA Marketing, KAYAK (herunder bl.a. momondo og Cheapflights)

Hvad er din største arbejdsmæssige udfordring lige nu? 

- Som en del af verdens førende rejsesøgemaskine er vi vant til at arbejde virtuelt, globalt og fra kontorer eller hjemmefra. Vi er også vant til, at tingene går hurtigt, men det er gået ekstra hurtigt i den seneste tid. Især har udviklingen i de forskellige lande, vi opererer i, udviklet sig meget forskelligt, og vi har skullet løbe ekstra hurtigt for at kunne holde rejsende informeret om ændringer i rejseregler, osv.  Samtidig har vi gjort det nemmere at finde fleksible flybilletter, der kan ændres eller afbestilles afhængig at udviklingen. 

Hvordan holder du fast i din faglige inspiration? 

- Primært fra kolleger, netværk og branchemedier, men i denne tid er nyhedsmedier såsom New York Times og CNN blevet mindst lige så vigtige for at kunne følge og forstå udviklingen samt reagere på denne. Vi er nødt til at være ekstra koordinerede, så vi holder korte daglige check-ins i teamet for at dele seneste projekter og inspirere hinanden. 

Hvad har overrasket dig mest positivt rent fagligt, siden regeringen lukkede DK ned? 

- Det er helt klart at se den omsorg og idérigdom der opblomstrer, når vi står over for en krise som denne. Vi ser dagligvarehandlen, der sørger for hjemmelevering. Alkoholproducenter omlægger til håndsprit-produktion. Medicoselskaber skalerer testmetoderne. Facebook-grupper organiseres for at samle alle med 3D printere i Danmark til at printe beskyttelsesværn. Røde Kors etablerer hjælpenetværk, der rækker ud til udsatte medborgere og meget mere. Alt sammen fordi vi viser samfundssind for det fælles bedste. Derudover imponerer mit team mig hver dag med en kæmpe omstillingsparathed, vilje til at holde produktiviteten så høj som mulig hjemmefra og til at skifte opgavespor med uovertruffen fart.

Hvad har marketing/bureau-branchen lært, når Danmark og verden åbner igen? 

- På et overordnet plan, at vi kan løse de større globale udfordringer, hvis vi står sammen, og for de enkelte virksomheder og brancher kan krisen have ændret forretningsgrundlag og -modeller, så de skal allerede nu til at redefinere sig selv for at udnytte den nye virkelighed, vi kommer til at stå i. 

Hvad er det første, du selv skal, når sluserne åbner – og hvorfor?

- Først og fremmest at se venner og familie igen. Men, når det er sagt, så havde min familie og jeg også planlagt en del rejser frem mod sommer. Så når “sluserne” åbner igen, skal vi ud og have stillet vores rejselyst.  

Clara Prior-Knock, Associate Creative Director, Uncle Grey

Hvad er din største arbejdsmæssige udfordring lige nu? 

- At finde balancen imellem, hvad man kan tale om og hvordan for de brands, jeg arbejder med. I denne tid er jeg meget optaget af, hvornår det er hjælpsom kommunikation, og hvornår det bliver en lille smule tonedøvt. Man har et ansvar for at gøre noget, der tilfører værdi, hvis man har tænkt sig at mase sit logo ind i nyhedsstrømmen. Det her er jo ikke ligesom mors dag, fars dag eller international pandekage-dag – det her er serious business. Vi skal jo altid kigge på og tage stilling til den verden og kultur, vi kommunikerer i, og det har aldrig været vigtigere, når vi befinder os midt i en krise, der berører hele verden. 

Hvordan holder du fast i din faglige inspiration? 

- Jeg plejer at være storforbruger af kulturinstitutionerne rundt omkring i København, som jo skal erstattes af noget andet nu. Så jeg har skruet op for TED-talks, podcasts, CPH:DOXs online festival, og så får jeg læst mange flere bøger, end jeg plejer. Jeg har genopdaget digtsamlinger (kan anbefale Claus Høxbroes nye “Sorte pletter på himlens linse”), og så er jeg faktisk også begyndt at frekventere Pinterest igen.

Hvad har overrasket dig mest positivt rent fagligt, siden regeringen lukkede DK ned? 

- Hvilken dejlig luksus det er, at kunne fordybe mig i mit håndværk – at skrive go'e tekster. Jeg har altid været kæmpe fan af et travlt kontor stopfyldt med høj latter og gode kollegaer, men det andet kan sgu også et-eller-andet. Når det så er sagt, savner jeg fan’me at se mine kollegaer. Og jeg savner også vores frokost-kok, Eric. Jeg har allerede fået to brændemærker på hånden af min egen “frokost-ordning”. 

Hvad har marketing/bureau-branchen lært, når Danmark og verden åbner igen? 

- At det møde kunne ha’ været en email. 

Hvad er det første, du selv skal, når sluserne åbner – og hvorfor?

- At jeg skal tilbage på Tekstlinjen (en uddannelse jeg driver sammen med Katrine Jo Madsen fra Ogilvy), det er også virkelig go’ faglig inspiration, der gør mig helt nyforelsket i mit fag igen. Og så skal jeg også kramme alle mine venner, kollegaer og kunder. Jeg er kramme-typen, og ingen kan vide sig sikker.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Eva Lundgren, Group Marketing Director, BC Hospitality Group

Hvad er din største arbejdsmæssige udfordring lige nu? 

- At forsøge at balance mellem den akutte krisehåndtering og det langsigtede rationelle fokus på forretningen.

Hvordan holder du fast i din faglige inspiration? 

- Med et spritnyt job er der rigeligt at tage ind, og jeg har lært utrolig meget omkring samspil mellem erhvervslivet og det politiske system de seneste par uger. Jeg forsøger at læse en lille smule med omkring krisekommunikation.

Hvad har overrasket dig mest positivt rent fagligt, siden regeringen lukkede DK ned? 

- Jeg vidste godt, at lokal fokus og community har været i vækst de seneste par år, men det er så dejligt at se den enorme opbakning omkring lokalsamfund, danske kunstnere, familie og naboer generelt. Det tror jeg er sundt for os, efter en lang periode med et stort eget-fokus.

Hvad har marketing/bureau-branchen lært, når Danmark og verden åbner igen? 

- At det kræver mere end ekstrem tydelighed at få mennesker til at ændre adfærd – det håber jeg i hvert fald. Og så at Kina ikke bare er et billigt produktionsland…

Hvad er det første, du selv skal, når sluserne åbner – og hvorfor? 

- Sende mine teenagere i armene på deres venner, så de ikke ser så triste ud, og så løbe mod den nærmeste udendørs servering af kold rosévin og tale i munden på mine venner. Jeg egner mig ikke særlig godt til sociale restriktioner.

Trine Qvistgaard, Associate Creative Director, Virtue Nordic

Hvad er din største arbejdsmæssige udfordring lige nu? 

- Min største arbejdsmæssige udfordring pt. er at udarbejde koncepter for nogle af vores store globale kunder, der skal udkomme i en verden, vi ikke har nogen idé om hvordan ser ud om 3 måneder. Det er mildest talt et minefelt at arbejde i.

Hvordan holder du fast i din faglige inspiration? 

- Jeg bliver normalt meget inspireret af mine kollegaer, der altid har fingeren på pulsen og gladeligt deler ud af inspiration. Det naturlige flow af inspiration, der udveksles over skrivebordene på kontoret, er naturligvis ikke tilgængeligt på samme måde i disse dage - men jeg har indlagt et møde med mit kreative team hver morgen, hvor vi blandt andet deler links, der inspirerer os på den ene eller anden måde. Derudover holder jeg mig opdateret med alskens kreative nyhedsoutlets - og særligt den kreative del af YouTube, som langsomt ændrer karakter, fordi ingen kan optage content som før.

Hvad har overrasket dig mest positivt rent fagligt, siden regeringen lukkede DK ned? 

- Det har overrasket mig, hvor tilpasningsdygtige vi er, når det kommer til omlægning af vaner. Online møder var de første dage efter nedlukning lidt en udfordring, og der var for mange af dem. Men efterhånden er vi kommet ind i et godt flow - også med kunder - som beviser, at ting kan gøres hurtigt og effektivt. Endda nogle gange mere effektivt end før.

Hvad har marketing/bureau-branchen lært, når Danmark og verden åbner igen? 

- Jeg tror branchen har lært, at det, der før var ens “go to metode”, hvad end vi snakker processer for strategi, kreativitet eller marketing, er død. Intet er som før, når vi er ude herfra. Det er ikke nødvendigvis en dårlig ting, men det tvinger os til at tænke anderledes, end vi altid har gjort. Jeg forestiller mig, at det varer længe, før vi opfører os, som vi gjorde før, og derfor bliver måden vi kommunikerer til forbrugeren på også nødt til at ændre sig.

Hvad er det første, du selv skal, når sluserne åbner – og hvorfor?

- Jeg skal mødes og spise middag og snakke natten lang med alle mine venner. Mine sociale relationer giver mig inspiration og energi - og det kan jeg mærke, at jeg mangler i disse dage.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Lars Christian Lund, Senior VP Corporate Business Development & Marketing, 3Shape

Hvad er din største arbejdsmæssige udfordring lige nu? 

- At tilpasse vores forretning til den udfordring, vi står overfor, hvor hovedparten af tandlæger og tandlaboratorier i verden holder lukket. Derudover er vi lykkedes rigtig godt, med at skifte traditionel lead generering via tradeshows over til digitale kanaler, hvor vi har online learning hub, hvor tusindvis af tandlæger og tandlaboratorie-teknikere hver dag bruger tiden på at videreuddanne sig.

Hvordan holder du fast i din faglige inspiration? 

- Jeg læser artikler og deltager i virtuelle møder, men tiden har været begrænset. Jeg savner den daglige kontakt i fysiske møder.

Hvad har overrasket dig mest positivt rent fagligt, siden regeringen lukkede DK ned? 

- Hvor effektivt folk arbejder hjemmefra - og den store tilpasningsdygtighed blandt vores medarbejdere og kunder. Det har også overrasket mig, hvor stor forskel der er på virksomheders evne til at justere deres marketing mix på kort tid.

Hvad har marketing/bureau-branchen lært, når Danmark og verden åbner igen? 

- At vi kan arbejde rigtig godt sammen virtuelt, og at digitaliseringen reelt kan foregå langt hurtigere, end den gør. Den største barriere for digitalisering er ikke teknologien, men hvor vanetænkende mennesket er.

Hvad er det første, du selv skal, når sluserne åbner – og hvorfor? 

- Jeg skal tale med vores kunder og mit team om, hvad vi har lært af nedlukningen, og hvordan vi kan bruge det til, at skabe stærk vækst fremadrettet.

Søren Christensen, Partner & Strategy Director, Robert/Boisen & Like-minded

Hvad er din største arbejdsmæssige udfordring lige nu? 

- Udover de åbenlyse ting med, at man ikke er på arbejde fysisk og den slags, er det helt sikkert usikkerheden både på kort og lang sigt. Det er svært at navigere i.

Hvordan holder du fast i din faglige inspiration? 

- Rent fagligt er det faktisk interessant at følge med i, hvordan brands agerer i en krisetid. Nogle er helt tonedøve, mens andre virkelig forstår spillepladen. Det er lærerigt.

Hvad har overrasket dig mest positivt rent fagligt, siden regeringen lukkede DK ned? 

- Bureauets fighterånd og lyst til hjælpe vores kunder. Der har været en fantastisk energi, og det smitter både internt men også i forhold til kunderne. Så hatten af for vores team.

Hvad har marketing/bureau-branchen lært, når Danmark og verden åbner igen? 

- At kontekst er vigtigt. Ligegyldig hvordan du kommunikerer lige nu, bliver det læst ind i en corona-kontekst. Sådan er det også til hverdag, bare i mindre skala og med flere kontekster, men det glemmer vi tit. Og så tror jeg, vi husker de brands, der rent faktisk bød ind med relevant handling, bedre end dem, der krøb i skjul. Så storydoing får også vist sit værd.

Hvad er det første, du selv skal, når sluserne åbner – og hvorfor?

- Se fodbold. Både live og på TV. Fordi det slet ikke holder, når der ikke er noget fodbold.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Jacob Weinreich, Kommuniktaions- og Marketingdirektør, TV 2

Hvad er din største arbejdsmæssige udfordring lige nu? 

- Min største udfordring i øjeblikket er at fastholde en klar, stærk og favnende kommunikation i forhold til TV 2's medarbejdere og generelle udmeldinger. Fra vi erfarede, at vi på TV 2 havde ”Patient 0” og frem til i dag, har vi måske haft en af de største kommunikationsopgaver i TV 2 nogensinde. Vi skal fortsat være opmærksomme på, at selvom der er mere ro på nu, end tilfældet var i de første uger med corona, så er der et enormt informationsbehov for medarbejderne, der skal orienteres om udviklingen, og hvordan vi håndterer den internt på arbejdspladsen. Samtidig har vi også en stor opgave i at fortælle seerne om de programændringer, corona-situationen medfører på TV 2's kanaler. Dem tager seerne heldigvis godt imod, og de følger med i stor stil – både når de vil opdateres og underholdes.

Hvordan holder du fast i din faglige inspiration? 

- Inspirationen lige nu går på at følge med i, hvordan andre medier og brands håndterer en uvant situation. Det er jeg tvunget til at følge med i for at kunne rådgive internt.

Hvad har overrasket dig mest positivt rent fagligt, siden regeringen lukkede DK ned? 

- Jeg arbejder med to ben i det daglige – kommunikation og marketing. Det er i kommunikations-sporet, at jeg er blevet mest positivt overrasket. Nemlig over at få bekræftet hvor stor og afgørende en rolle, kommunikation spiller i krisetider. Vi kan kun gisne om, hvorvidt det er alle de rigtige initiativer, der er søsat. Selvom der også har været bump på vejen, hersker der for mig ingen tvivl om, at regeringen og myndighederne generelt har været meget tydelige i deres kommunikation på svære betingelser, og det er afgørende for at styre Danmark gennem krisen.

Hvad har marketing/bureau-branchen lært, når Danmark og verden åbner igen? 

- Du skal som kommerciel aktør være meget varsom med at lege dit brand ind i en kontekst, hvor der er liv på spil. Kigger vi på bureausiden, så mener jeg vi har set styrken i bureausamarbejder, når vi kigger på hvor stærkt Advice har leveret for Sundhedsstyrelsen. Det har været en omfattende indsats, hvor stil, tone og hastigheden i leveringerne har været dybt professionelle.

Hvad er det første, du selv skal, når sluserne åbner – og hvorfor?

- Det vigtigste er at få fortalt medarbejderne, at de har været savnede. Det, tror jeg, kan være svært at mærke alle steder, når vi er spredt for alle vinde. Værdien i at have en fantastisk arbejdsplads som TV 2 går dog i stor stil op for en, når man ikke kan mødes med sine kollegaer hver dag. Herudover skal vi have sat gang i en længere række produktioner igen. Lige nu er mange indholdsformater sat på pause, da TV 2 og produktionsselskaberne ikke kan producere. Derfor har vi en herlig backload at tage hul på, når vi kan mødes igen.

Lone Tvedergaard Bach, Senior Strategic Planner, & Co.

Hvad er din største arbejdsmæssige udfordring lige nu?

- At kontakten med kunder og kollegaer alene foregår digitalt. Selv om vores it-mand, Aske, var forberedt til tænderne, og vi har alle tænkelige redskaber til rådighed, så er det bare mere omstændeligt det hele, når kontakten kun er digital. Manglen på den flydende sociale kontakt og fornemmelsen af hinanden i det sociale rum gør, at vi ikke arbejder så effektivt. På bureauet prøver vi at holde fast på vores traditioner digitalt - så vi holder morgenmøder digitalt. Men også fredagsbar!

Hvordan holder du fast i din faglige inspiration?

- Jeg vil sige, at vores faglige fællesskab er uvurderligt netop nu - både internt på bureauet og i samarbejdet med vores kunder. Vi rykker tættere sammen. Vi holder tæt kontakt, deler inspiration, diskuterer på tværs af de forskellige bureauer i NoA - og vi deler vores overvejelser og findings med vores kunder.

Hvad har overrasket dig mest positivt rent fagligt, siden regeringen lukkede DK ned?

 - Det har overrasket mig - og virkelig glædet mig - at opleve, hvordan vi rykker sammen. Ikke bare som kollegaer, men også med vores kunder. 

Hvad har marketing/bureaubranchen lært, når Danmark og verden åbner igen?

- Det er svært at tale for branchen som sådan, men jeg tror, der er rigtig mange læringer. For mig er den vigtigste nok, at evnen til at tænke kreativt virkelig kommer til sin ret i en krise, hvor hverdagen og verden, som vi kender den, ændrer sig fuldstændig. Ikke bare kreativitet i et snævert advertising perspektiv, men evnen til at tænke kreativt og finde udveje og løsninger på vegne af vores kunder.

Hvad er det første, du selv skal, når sluserne åbner igen - og hvorfor?

- Vi skal have gæster! Både min søn og jeg savner vores venner og familie - så dem vil vi invitere som det første.