Hos den danskfødte flydele-distributør Satair har man i halvandet år arbejdet intenst på at gøre godt seks millioner varenumre på tværs af to eksisterende portaler tilgængeligt på et helt nyt brand- og ecommerce -site.

- Målet er at få skabt et sted hvor kunderne kan købe alle dele fra Satair. I dag er de nødt til at besøge to forskellige portaler når de skal handle med Satair, siger Bjarke Mads Sejersen, Head of Digital hos Satair, som Markedsføring møder hos Isobar i København

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Det digitale bureau har været Satairs primære sparringspartner på opgaven, og bureauet har arbejdet tæt sammen med SAP CX-eksperter fra konsulenthuset E2Y, der har sørget for integration til commerce-delen af SAP Hybris.

Isobar har stået for blandt andet udvikling, UX Design, Art Direction, Copy og Concept på den nye portal, som både mandskabsmæssigt og økonomisk hører til i den tunge ende herhjemme.

- Satair-portalen har været blandt vores absolut største projekter i det seneste år, fortæller Jimmi Eriksen, Executive Director hos Isobar og tovholder på opgaven.

Isobar-teamet har blandt andet leveret webshop, branding-strategi, brand-site og kampagner, der kører på Adobe-suiten (Target, Analytics og Campaign).

Vil være flybranchens Amazon

Den store investering matcher ambitionerne med portalen, fortæller Bjarke Mads Sejersen, der samtidig fastslår, at webshoppen ikke skal betragtes som et afsluttet projekt, men at det handler om at skabe en ny digital rejse for kunderne hos flydele-distributøren med hovedkontor i Kastrup, der årligt omsætter for godt 2,1 milliarder dollar.

- Vores vision har fra begyndelsen været at skabe en platform, der kan blive et digitalt økosystem for globalt indkøb af reservedele. En slags Amazon for flybranchen, om du vil, siger Bjarke Mads Sejersen.

Det betyder også at Satair – blandt andet inspireret af den kinesiske e-handelskæmpe Alibaba – senere i år åbner for, at udbydere af tredjeparts services kan levere og sælge deres ydelser ved at integrere via portalens API'er.

- Vi er i en branche, hvor tingene nok har stået lidt stille i en del år. Derfor er vi også udsatte for at nogen kommer og prøver at disrupte. Vi ønsker at tager den digitale førerposition i markedet, og derfor er vores ambitionsniveau ligeledes højt, siger han.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Masser af erfaring

Satairs Head of Digital kom til selskabet fra Saint Gobain Distribution i begyndelsen af 2018, så han har i lighed med Christian Agger, der er Head of Digital and Business Transformation og en del
af ledelsen hos det danske Airbus-selskab, tidligere været med til at flytte for eksempel Brødrene Dahl et meget pænt stykke af vejen mod den forjættede omnichannel-verden, hvor kunder får en oplevelse med virksomheder eller brands, der nærmer sig det sømløse på tværs af alle fysiske og digitale kanaler.

En case, der har høstet masser af priser såvel herhjemme som internationalt. Også dengang var Isobar (Magnetix hed bureauet dengang, red.) en af bureaupartnerne. Ja, faktisk er en stor del af teamet identisk.

- Da vi begyndte på arbejdet med portalen, var Satair stort set ikke begyndt på en digital transformation. Nu har vi rykket os meget, men der er stadig lang vej, siger Bjarke Mads Sejersen.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Meget mere på vej

Bestillingerne foregår i dag typisk via e-mail. Blandt andet på grund af den relative lave adoption af digitale teknologier og at enhver reservedel følges af en stor bunke dokumentation, så flyselskaberne kan være sikre på, at delene er de rigtige til netop deres fly - og den opgave de arbejder på.

- Vi har arbejdet intenst på at få afklaret kundernes behov for derved at skabe den bedste oplevelse, når de benytter det nye satair.com.

- Fokus har været på at skabe en stærk digital infrastruktur og platform som løser kundens største udfordringer som kunderne har idag såsom, bedre søgning og tracking af din ordre. Det lyder måske simplet men det er store skridt i denne branche, siger Bjarke Mads Sejersen.

- Vi får nu en solid platform, hvor vi for alvor kan begynde at lancere nye innovative features og service til kunderne. Dertil kommer, at vi i øjeblikket arbejder på vores egen nye AI-assistent eller persona, der bliver stemmen ud mod vores kunder, hver gang vi arbejder med data på en smart måde.

- Hun hedder Lilly og er opkaldt efter en af flybranchens pionerer, Emma Lilian Todd, slutter Bjarke Mads Sejersen, der indskyder, at han ikke ser det som et urealistisk mål, at Satair indenfor en overskuelig årrække vil opleve at størstedelen af virksomhedens ordrer vil komme gennem en af Satairs digitale kanaler.