Der er et ”umiddelbart stort” potentiale i de nye annoncemuligheder med Viaplay Live Sport som Nordic Entertainment Group, NENT, offentliggjorde i sidste uge

Det vurderer Jakob Olsen, der er Head of Broadcast hos IUM.

-  Specielt i forhold til annoncører med fokus på de yngre mænd, som i stadig højere grad er svære at fange på traditionelt TV, siger han.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER - KLIK HER.

Jakob Olsen peger dog på nogle udfordringer, som stadig dukker op:

- Der er nogle udfordringer i forhold til udbredelse og dokumentation. For eksempel er der ikke officielle brugertal på Viaplay, og der er også nogle tekniske udfordringer i forhold til hvilken platform, der afvikles fra, som skal løses.

De nye annoncemuligheder betyder, at det er muligt indkøbe annonceplads foran al sport, der sendes live, på streamingtjenesten Viaplay. 

I en pressemeddelelse oplyste NENT, at produktet Viaplay Live Sport ”giver annoncører unikke muligheder for at fange de sportsbrugere, som udgør et meget attraktivt publikum målt i forhold til husstandsindkomst og forbrug.” 

- Med tilføjelsen af dette produkt til annoncørerne understreger NENT nu, at vi har markedets mest attraktive premium video-produkt. For det første rammer vi en af de mest interessante målgrupper, nemlig de 21-50-årige mænd, som kendetegnes ved at have det højeste forbrug og samtidig er de sværeste at fange på tværs af platforme, sagde Lars Mossing, VP Channels, Nordic Entertainment Group Danmark, i pressemeddelelsen.

Markedsføring har tidligere beskrevet, hvordan markedet for Addressable TV udvikler sig i Danmark. TV 2 satser via streamingtjenesten TV 2 Play på at sætte sig tungt på markedet. 

Mediehuset har tidligere oplyst, at TV 2 Play i 2018 rundede 450.000 abonnenter. Det svarer, ifølge TV 2, til at mere end en million danskere har adgang til tjenesten.

Men også her mangler der officielle tal, påpeger Jakob Olsen. 

Han bemærker, at TV 2-konkurrenterne NENT og Discovery ”i højere grad benytter sig af målgruppe affinitet, når der afvikles kampagner.”

- Vi bruger alle tre tjenester i vores planlægning af kampagner, primært med det formål at skabe unik merdækning på vores TV-annoncørers kampagner, da vi med webtv kan ramme light TV viewers og cable cutters – også i denne forbindelse vil Viaplay Live sport have en berettigelse, som vil øges i takt med at volumen (inventory) øges, siger Jakob Olsen.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER - KLIK HER.