Tobaksproducenten Hermann Krügers Eftf. A/S har på sin hjemmeside, på en Facebook-side og i spørgeskemaundersøgelser ulovligt reklameret for tobakspastiller, og det koster nu virksomheden en bøde på 200.000 kroner.

Virksomheden, der står bag mærket Oliver Twist, har accepteret bøden, oplyses det i en pressemeddelelse fra Forbrugerombudsmanden.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

- Al reklame for tobaksvarer, der har til formål at fremme salget, er forbudt, siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen i meddelelsen og tilføjer, at "reklameforbuddet er meget vidtgående":

- Og det er vigtigt, at branchen forstår det. Forhandlere, der reklamerer for tobak, kan forvente at blive politianmeldt.

Man må godt sælge

Tobaksproducenten reklamerede i en periode fra 2017 til 2019 blandt andet for Oliver Twist tobakspastiller på hjemmesiden oliver-twist.dk ved at skrive:

”Kun den absolutte bedste tobakskvalitet” og ”Det er væsentligt billigere at bruge tobakspastiller fremfor at bruge cigaretter.”

Og selv om det ikke er ulovligt at sælge tobaksvarer via en hjemmeside, hvor tobaksvarerne på neutral vis bliver præsenteret - så er det en anden sag, hvis tobaksvarerne bliver "fremhævet, anprist eller på anden måde promoveret ved salgsfremmende udsagn".

- Så er det reklame, og dermed ulovligt, lød Forbrugerombudsmandens vurdering, da man politianmeldte Hermann Krügers i foråret 2019.

Firmasider på Facebook

I samme periode reklamerede Hermann Krügers også for Oliver Twist tobakspastiller på sin Facebookside - herunder blandt andet ved hjælp af egne spørgeskemaundersøgelser på Facebook.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Her gjorde man opmærksom på Oliver Twist-mærket i opslag med spørgeskemaer, hvor ordet ”tobakspastiller” var svarmulighed. Og når brugerne efter det sidste spørgsmål trykkede på ”Send”, blev de tilbudt at købe en sortimentspakke med tobakspastiller.

Ifølge Forbrugerombudsmanden er det faktisk som udgangspunkt ulovligt, når en tobaksvirksomhed har en firmaside på de sociale medier, "fordi siden typisk vil have til formål at fremme afsætningen af virksomhedens produkter."