- Det kan godt være, at insourcing er del af svaret. En anden del af svaret er også, at markedet er lidt nervøst og nogle er begyndt at afvente. Det handler om stemningen i markedet. 

Sådan siger Kunde & Co’s ejer, Jesper Kunde, i kølvandet på den opgørelse fra brancheorganisationen Kreativitet & Kommunikation, der landede tirsdag, og som kortlægger mediebureauernes samlede investeringer i først kvartal 2019. Opgørelsen viser blandt andet, at det digitale medieindkøb faldt med seks procent i årets første kvartal: 

- Den eksplosive tocifrede digitale vækst, som markedet har oplevet de senere år, blev erstattet med et fald i første kvartal 2019. Det kan indikere, at bureauernes medieindkøb er ved at stabilisere sig. Opgørelsen viser nemlig et fald i det samlede digitale medieindkøb på seks procent og landede på 477 millioner kroner, skriver Kreativitet & Kommunikation.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Det er måske overraskende for nogle, at det kan se sådan ud i en digital tidsalder, men Jesper Kunde, der i et interview med Markedsføring i april talte dystert om 2019, er knap så overrasket. I dag siger han:

- Jeg ser den her udvikling som et tegn på, at der er begyndt at melde sig en sund skepsis over for de digitale medier. Flere har fundet ud af, hvad medierne kan og ikke kan. Det betyder, at færre bevidstløst kaster sig ind i det. De spørger sig selv: Virker det eller virker det ikke?

Jesper Kunde tilføjer:

- Dermed ikke sagt, at det digitale ikke dur, men det handler om, hvordan annoncørerne kan få de forskellige medier til at spille sammen.

Ifølge Kreativitet og Kommunikation trækker out door-markedet et svagt første kvartal op. Kategorien voksede med 28 procent og landede på 70 millioner kroner i første kvartal 2019. Den udvikling overrasker heller ikke Jesper Kunde:

- Mange annoncører spørger i dag sig selv: Hvilke medier kan man efterhånden bruge, når du vil være sikker på at ramme folk? Pointen er, at mange har fået øjnene op for, at også det digitale er dyrt og svært, og det kan også betyde, at nogle holder lidt igen, siger Jesper Kunde og fortsætter: 

- Det overrasker mig ikke, at out door vokser. Det er et af de eneste tilbageværende analoge medier, som man ved, hvad er - og hvordan det virker. Det er trygt.

Ser du udviklingen som et krisetegn?

- Både og. For lige nu er der fuld fart på, men jeg tror omvendt ikke, at vi er på vej op. Det kan være, at vi kører ligeud. Det vil jeg håbe for os alle sammen, men det er spændende, hvilken vej det går, siger Jesper Kunde.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.