Tidens øgede fokus på performance marketing og ”shortermism” har medført, at mange marketers i dag ikke har styr på fundamentale markedsføringsprincipper som brand building og værdiskabelse på lang sigt, mener Julia Goldin, CMO for LEGO.

- Vi skal bringe marketing tilbage til det, der var disciplinens originale formål, siger hun til marketingmediet WARC i et interview, hvor hun beskriver, hvordan den danske legetøjsgigant tiltrækker marketing-talenter og udvikler dem.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Talentudviklingen foregår inden for tre forskellige kompetenceområder, eller “spande”, som Julia Goldin kalder dem:

- Den første spand er de grundlæggende færdigheder. De er de samme i dag, som de var for 50 år siden, og jeg tror, ​​de vil være de samme 50 år fra nu, siger hun.

Den anden spand er brand building.

- Du er nødt til at vide, hvordan man skaber værdi - ikke kun med kreative marketingkampagner, men også hvilken værdi du bringer til oplevelserne med produkterne, siger Julia Goldin.

I LEGO's tilfælde handler det blandt andet om, hvordan man får børn til at engagere sig i mærkerne, og LEGO-marketingfolk skal være kundefokuseret i alt, hvad de gør, fastslår LEGO-CMO’en.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Den tredje spand er magien. Det, der bringer det hele sammen, er nemlig kreativitet.

- Det, der er så unikt ved markedsføring, er, at det er en ægte kombination af kunst og videnskab, siger hun og fortsætter:

- Det er en kombination af de venstre og højre hjernesystemer. Du kan ikke bare være fuldt ud rationel og logisk, der er altid brug for en smule magi, hvis der skal skabes virkelig interessante, innovative løsninger.

Julia Goldin har været CMO for LEGO siden 2015. Hun kom til selskabet fra en stilling som Global Chief Marketing Officer hos Revlon, og beklædte før det i 13 år forskellige marketingposter hos Coca-Cola.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.