Har du også en far, mor, søster eller ven, som du knuselsker højt, men som ved den søde grød aldrig ønsker sig andet end kedelige gaver til jul?

Så er Danske Lotteri Spil nu klar med en hjælpende hånd i form af en ”Lotto Christmas Collection”, skabt i samarbejde med bureauet Robert/Boisen & Like-minded. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Der er tale om en limited edition-kollektion af kedelige gaver som underbukser, håndklæder, kaffekrus og sokker – men med indbygget spænding i form af unikke Lotto-tal, der er broderet, malet eller trykt på hver enkelt gave. 

- Vi vil gerne have Lotto til at spille en rolle for danskerne i juletiden, siger Rikke Grønborg Crown, der er Head of Branding & Campaigns hos Danske Lotteri Spil.

Oplevelsen skal tilbage i brandet

Rikke Grønborg Crown siger til Markedsføring, at det er første gang, man går ud med en større aktivitet af denne art rundt om Lotto-brandet.

- Det er et helt nyt greb for Lotto og en del af vores strategi om, at vi gerne vil overraske, siger hun og tilføjer, at Lottos værdier harmonerer med julens:

- Julen handler om at være sammen, og om at dele glæden, og det er også de værdier, der ligger i Lotto-brandet. 

Og så handler det om oplevelser, tilføjer hun:

- I gamle dage sad danskerne jo sammen om TV-skærmen og fulgte i spænding med i Lotto-trækningen med de farverige kugler. Derfor handler det her også om at lægge oplevelser ind i brandet igen.

Kan vinde på underbuksens tal

”Lotto Christmas Collection” rummer en række specialfremstillede gaver, fordelt på underbukser, te-dåser, kagespader, håndklæder, kaffekopper og skærebrædder.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Hver enkelt gave er påført syv Lottotal, ingen af talrækkerne er ens, og der følger naturligvis en udfyldt kupon med hver enkelt pakke. 

- Det betyder, at man kan vinde på netop de tal, som står på Lotto-underbukserne eller -sokkerne, siger Rikke Grønborg Crown. 

Kuponer som gavepapir

I første omgang kører kampagnen med fokus på gaverne, og der lanceres via en julefilm på TV og sociale medier.

Filmen skal få danskerne til at gå ind på webshoppen på kampagnesitet deljuleglaeden.dk, hvor ”Lotto Christmas Collection” forhandles som en eksklusiv limited edition.

Anden fase byder på Lotto-gavepapir, og aktiveres i samarbejde med Aarhus-firmaet Playground Marketing i fire storcentre i henholdsvis København, Aarhus, Herning og Odense.

Har man således allerede købt en kedelig gave, får man i centrene mulighed for at få printet en Lotto-kupon ud i gavepapir-størrelse og dermed pakke gaven ind i noget, der kan blive en hel del mere spændende end almindeligt julepapir.

Motto handler om at dele

Hos Robert/Boisen & Like-minded siger Søren Christensen, der er Partner & Strategy Director på bureauet, om tankerne bag kampagnen:

- Julen handler jo om at give til andre og glæde andre, og her giver det jo virkelig mening – for man giver potentielt et par underbukser væk, der kan vise sig at være en million kroner værd.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Men man siger jo ellers at folk ikke ”tør” give en Lottokupon til andre, for tænk nu hvis …?

- Det har vi selvfølgelig også talt om, men Lottos motto er jo netop ”del glæden”, siger Søren Christensen og tilføjer:

- I øvrigt ser du det samme tema i Lottos aktuelle reklamefilm, hvor vi jo netop fortæller historier om danskere, der deler deres gevinst med en, de elsker.

Starte en juletradition

- Vi håber, det kan blive en trend, at fok vil dele og tagge hinanden på de sociale medier, for vi kender nok alle sammen en ven eller et familiemedlem, der altid ønsker sig sokker og håndklæder, siger Søren Christensen.

Og selv om aktiviteten selvfølgelig er en gimmick, så er strategien klar:

- Vi vil gerne have danskerne til at tale om Lotto igen. Som i gamle dage, hvor hele familier sad foran TV-skærmen og spændt kiggede på de farvede bolde, der landede i træknings-tragten. Den magi og spænding vil vi gerne have tilbage igen, siger Søren Christensen.

Ifølge parterne viser salgsmodelleringer, at julen er positiv på spilomsætningen i Danmark, så ud over at ”støve det kendte brand lidt af”, kigger man også længere frem:

- På sigt handler det om fornyelse: Og målet er at starte en juletradition med Lotto. I mange andre lande, f.eks. Spanien, er julelotterier en kæmpestor ting. Det er sådan noget, vi gerne vil kigge frem mod, siger Søren Christensen.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Se kampagnefilmen her.