Danske Lotteri Spils Marketing Director, Martin Dalsgaard Andersen, forsøger ikke at pakke det ind: 

– I jagten på den optimale, digitale kundeoplevelse mistede vi noget af magien, fordi det hele skal være så nemt, og brugerne skal så hurtigt som muligt fra A til B. Vi gik fra at sælge en drøm til blot at tilbyde en effektiv transaktion. Det var en fejl, siger han.

Det handler om noget så gammeldags som Lotto, der – ligesom så meget andet – også er blevet digitaliseret. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Men ifølge Martin Dalsgaard Andersen gik nerven, drømmen og en stor del magien altså tabt, da Lotto populært sagt gik fra den analoge verden, hvor man engang kunne se trækningen i fjernsynet, til den digitale verden, hvor tallene bliver fundet på et splitsekund – og spillerne får direkte besked via en app, hvis de har vundet. 

Se kuglerne trille

I slutningen af april lancerede Danske Lotteri Spil så en række nye, digitale muligheder i Lotto-app’en. 

Nu kan spillerne få noget af det, der engang samlede familier – trækningen – tilbage. Man kan simpelthen se kuglerne trille. 

Og hvis man skanner sin fysiske kupon med sin smartphone, så vil der blive sat ringe rundt om vindertallene – som man selv ville gøre, hvis man sad med kuglepen og en kupon foran sig. Mere retro og flow-TV-agtigt bliver det næppe. 

Og det virker, fortæller han: 

– Onde tunger sagde inden, vi gik i luften: ”Der er aldrig nogen, der gider sidde og se det der. Hvad har I gang i? Det er en digital verden, det skal gå hurtigt.” Selvfølgelig er der nogen, der gerne vil have, at det går hurtigt, men der er rigtig mange mennesker, der gerne vil sidde og mærke spændingen. Det handler om at finde tilbage til nerven, men selvfølgelig stadig bruge de digitale muligheder, siger Martin Dalsgaard Andersen. 

Bliver træt af taktik

Han fortæller videre, at selve Lotto-tallene også betyder meget for mange spillere. 

Derfor har Danske Lotteri Spil fået udviklet funktioner, hvor man for eksempel kan danne sine Lotto-tal ud fra et uploadet foto af sit barn eller ud fra GPS-koordinaterne fra det sted, man står på det tidspunkt, hvor man føler sig særlig heldig – eller man kan vælge tal ud fra ens pulsrytme. 

Alt sammen via nye funktioner i Lotto-app’en. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

– På den måde har vi fået magi ind i spillet igen, siger Martin Dalsgaard Andersen. 

For Martin Dalsgaard Andersen er Danske Lotteri Spils erfaringer med de nye funktioner i Lotto-app’en et eksempel på, at man med fordel kan skrue ned for det rationelle eller taktiske og op for oplevelserne. 

I det hele taget har der hos Martin Dalsgaard Andersen meldt sig en træthed, når det kommer til ”taktisk markedsføring”: 

– Min oplevelse er, at der med de mange nye, digitale muligheder er en risiko for, at virksomheder meget nemt bliver presset hen et sted, hvor alt handler om data – og hvor det hele bliver meget taktisk. Der er naturligvis ikke noget i vejen med fokus på data, men jeg tror, at det netop nu er vigtigere – måske mere vigtigt end nogensinde før – at man evner at holde fast i sit brand og dets magi og fortælling, siger han og fortsætter: 

– Jeg bliver lidt træt, når der bliver sagt, at det ikke er så afgørende, hvordan et display-banner ser ud, fordi det jo bare skal sikre noget salg. Hør her: Der er branding i alt. Det er bare en anden form for brand-aktivering. 

Oplevelsen er delelement

Martin Dalsgaard Andersen peger på, at der nok i ”mange virksomheder er en digital kultur, der i disse år stresser brandarbejdet og skubber det utilsigtet i baggrunden.” 

– Det er en fejl, selv om det måske er forståeligt, fordi man som CMO også skal kunne fokusere på og favne den teknologiske viden og udvikling på tværs af digitale kanaler. Derudover er der spørgsmålet, om man skal investere – i visse tilfælde – ret store summer ”bare” for at skabe en oplevelse – og en dybere kunderelation - i stedet for at bruge alle midlerne på for eksempel programmatic display-annoncering, der skaber et salg her og nu, siger han. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Danske Spil har investeret et ”større tocifret millionbeløb” i den digitale transformation. Spiloplevelsen, som vi taler om i dag, er et delelement i den rejse. 

– Det handler om at turde foretage en investering i sin kunderelation og i sit brand. Det giver også salg både på kort og langt sigt, og det skal vi som marketingfolk være bedre til at måle og dokumentere, siger Martin Dalsgaard Andersen, der fortsætter: 

– Det er nemt at være i den rationelle verden. Der føler vi os alle sammen trygge, men når vi begynder at bevæge os over i den mere brandingagtige og emotionelle del, så skal vi have nogle fakta med, så vi kan bevise, at vi faktisk flytter noget forretning. 

Værdien af et godt image

For at komme dertil er man, ifølge Martin Dalsgaard Andersen, nødt til at stille sig selv – og svare på – en række spørgsmål: 

Hvad er værdien af et ekstra kendskabs-point, og hvad bidrager det med på bundlinjen? Hvad er værdien af at have et godt image? Hvad er værdien af, at købsintentionen har det eller det niveau – og hvordan kan du oversætte det til en kommerciel verden? 

Martin Dalsgaard Andersen mener, at det uanset virksomhedens størrelse og økonomiske formåen, og måske netop på grund af den hastige, digitale udvikling, ”handler om hele tiden at holde fokus på værdien af en kunderelation, værdien af brandets styrke og brandingen i alle kontaktpunkter – også i det taktiske lag. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

– Alle har en arv, som de skal forvalte. Hvis man vil eksistere om fem år, så er det vigtigt, at man varetager kunderelationen og magien i sit brand med respekt. Og man må for Guds skyld ikke drive kortsigtet vold på brandets magi i jagten på taktisk, kortsigtet salg, siger Martin Dalsgaard Andersen. 

Stigende mobilsalg 

Martin Dalsgaard Andersen bekræfter, at en del af Danske Lotteri Spils Lotto-indsats handler om at få moderniseret brandet og appellere til nye, yngre spillere. 

– Vi har en kæmpe opgave i at få placeret vores produkter de rette steder. Og vi har også en interesse i at placere dem over for nogle yngre målgrupper. Det handler om at møde folk, hvor de er. Og der er mobilen meget interessant, siger Martin Dalsgaard Andersen. 

Han tilføjer: 

– Vores salg, der sker på mobilen, har overhalet salget på de klassiske websites. Dertil kommer så butikssalget, der ligger relativt stabilt – og det er her det største salg af Lotto-produkterne stadig ligger. 

Hvor længe det bliver ved med at være sådan er vanskeligt at spå om, men marketingdirektøren påpeger, at de fysiske og digitale rammer allerede i dag smelter sammen. 

Data fra Danske Lotteri Spil viser, at der er blevet foretaget næsten 1,9 millioner skanninger af en fysisk Lottokupon via den nye app siden 18. februar i år. Der- udover har der været næsten 900.000 visninger af den nye, digitale trækningsoplevelse. 

Give data tilbage

Martin Dalsgaard Andersen oplyser, at man i spillegiganten ”har fået blod på tanden i forhold til at skabe oplevelser i de digitale kontaktpunkter.” 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

– Vi kommer til at arbejde meget mere med drømme og gamification. I det hele taget bliver kunderelationen et vigtigt omdrejningspunkt, der skal mere værdi i, siger han. 

Der ligger desuden et potentiale i at ”give data tilbage til den enkelte kunde”, mener Martin Dalsgaard Andersen. 

– Appen skal gøres mere personlig, og så vil vi også gerne arbejde videre med selve trækningsoplevelsen, siger han. 

Danske Lotteri Spil oplyser, at der er foretaget mere end 510.000 installationer af appen, der har næsten 160.000 månedlige brugere. 

Målet er at nå en million downloads inden 2021. Et mål som Martin Dalsgaard Andersen mener er realistisk at nå.