Skatteminister Morten Bødskov (S) vil i 2020 sammen med Folketingens partier se på, hvordan reglerne for spillereklamer skal strikkes sammen. 

Det skriver Børsen.

- Vi skal have en langt bedre regulering af spilmarkedet i Danmark. Det har udviklet sig alt for voldsomt med reklamerne. Branchen har sendt signaler om, at de selv ville være tilbageholdende. Det har de ikke leveret ordentligt på, siger Morten Bødskov til avisen.

Udmeldingen kommer efter den seneste tids debat om betting- og kviklån-reklamer, der for alvor tog fart, da det kom frem, at sportsmediet Mediano i det nye år ikke længere indgår partnerskaber med betting- og casino-firmaer og udbydere af kviklån. 

Børsen skriver, at Morten Bødskov vil se på området i bred forstand, så det ikke kun handler om TV-reklamer i forbindelse med eksempelvis fodboldkampe.

Tidligere har skatteministeren udtalt til DR, at ”det er i dag nærmest umuligt at se sport i fjernsynet uden at blive overdænget af spilreklamer – og det er et problem.” 

- Når de tilmed ligger klods op af reklamer for kviklån, bliver problemet kun endnu større, sagde Morten Bødskov.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Danish Online Gambling Association (DOGA) har for nylig varslet skrappe sanktioner mod de medlemmer, der bryder reglerne i det adfærdskodeks, der blev underskrevet i marts i år.

En af målsætningerne er at begrænse antallet af reklamer. Men sådan er det ikke gået endnu.

Tværtimod viser tal fra Kantar, Gallup Adfacts, at der indtil videre er afspillet 1.197 reklamespots for betting på TV og radio om dagen i 2019.

Til sammenligning blev der i gennemsnit dagligt afspillet 426 betting-reklamer på dansk TV og radio i 2012.

Kindred Group, der ejer to spillesider, oplyser i en pressemeddelelse, at antallet af TV-reklamer i 2020 fra Unibet og Maria Casino bliver reduceret med 30 procent i forhold til i dag. 

- Vi tror ikke på, at et reklameforbud er den rigtige løsning. Men vi anerkender, at tiden nu er kommet til, at vi som branche stopper op og skruer markant ned for reklametrykket, siger Kim Olesen, general manager i Kindred Group Danmark, i meddelelsen.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.