John Donahoe, CEO for Nike, forventer – blandt andet takket være en aktiv kampagneindsats for at begrænse covid-19-smitten – at brandet vil komme styrket gennem coronakrisen.

Det skriver Marketing Week på baggrund af udtalelser fra John Donahoe, der faldt på et analytikermøde afholdt i forbindelse med offentliggøresen af Nikes seneste kvartalsregnskab.

- Vi ved, at dette er et tidspunkt, hvor den private sektor har en nøglerolle at spille i samfundet. Virksomheder som Nike bør gøre vores del, sagde han ifølge mediet.

John Donahoe mener, at Nike står på ”så stærkt et fundament”, at brandet kan komme styrket ud på den anden side af coronakrisen.

- Vi ved, at i tider som disse bliver stærke brand endnu stærkere, og jeg tror virkelig på, at ingen er bedre rustet til at navigere sikkert gennem det nuværende forretningsklima end os, fortsatte John Donahoe ifølge Marketing Week.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Nike gør en indsats

Nike har iværksat flere tiltag for at håndtere coronakrisen. Eksempevis er premium-udgaven af brandets fitness-app gjort gratis for alle i 90 dage, og Nike-medarbejdere er blevet lovet fortsat løn trods lukkede butikker verden over og den deraf følgende faldende efterspørgsel.

På kommunikationssiden har brandet lanceret en digital kampagne i USA og Europa, hvor forbrugerne opfordres til at holde sig ”friske og forbundne med resten af verden” hjemmefra, der har fået navnet ”Play Inside, Play for the World”.

Den kampagne gav David Asmussen, kreativ direktør for reklamebureauet Marketsquare, i sidste uge ros for at være et eksempel på et markant brand, der ”tydeligt kommer med en holdning”.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Donahoe: Vi kan se enden på krisen

John Donahoe kunne på analytikermødet også fortælle, at brugen af Nikes fitnessapp – der som nævnt i vid udstrækning er blevet gratis at bruge – er steget med 80 procent i forhold til det foregående kvartal. I samme periode steg Nikes digitale salg med 30 procent.

Derudover fortalte Nikes CEO, at 80 procent af brandets butikker i Kina nu er åbne igen. Og så kom han med en optimistisk udmelding:

- Vores erfaringer fra Kina, Japan og Sydkorea giver os en tro på, at vi inden for den nærmeste fremtid kan se afslutningen på denne krise, sagde Nikes CEO ifølge Markting Week.