Hvordan vokser man i et bankmarked, der mildest talt er under pres?

Det har grundlægger og CEO i fintech-virksomheden og bank-udfordreren Lunar – tidligere Lunar Way – et par gode bud på.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Lunar fik banklicens sidste år, i 2020 trædes de første skridt i markedet som ”rigtig bank” – og onsdag løftede Lunars grundlægger og CEO sløret for nogle af de nye tiltag, markedet kommer til at se fra Lunars side til næste år.

Det skete på Digital Copenhagen-konferencen, der er organiseret af Dansk Markedsføring, og som løb af stablen i Tivoli Congress Center. 

Inden Ken Villum Klausen gik alt for meget i dybden, spurgte han dog til salens morskab, hvor mange af tilhørerne, der kom fra banksektoren. Og hvor mange, der så kom fra Danske Bank og Nordea.

En gimmick, naturligvis, men alligevel interessant, hvis man lyttede videre.

Tipping Point på vej?

- For et par år siden gjorde både Nordea og Danske Bank under et møde i sektoren opmærksom på, at man ikke frygtede start ups som Lunar: ”FinTech bliver aldrig konkurrenter”, lød det fra den ene side, og fra den anden: ”De kan jo ikke levere kundeoplevelser”.

I dag har Lunar over 100.000 brugere i Norden, og man vokser med flere tusinde hver måned. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

- Jeg tror, at sektoren traditionelle forretningsmodel nærmer sig et ”tipping point”. De klassiske banker går efter, at vi som kunder samler alt hos dem. Vores model er anderledes, siger han og uddyber:

- Vi arbejder på en ”Financial Super App”, hvor vi via samarbejder giver mulighed for at man kan samle alle mulige transaktions-baserede aktiviteter: Rejsepoint, donationer, klubmedlemskaber, forsikring - eller andre banker. Vi kan godt være bank nummer to.

Og det fungerer tilsyneladende fint: Lunar melder således om markant vækst i sign up og tilsvarende markant fald i acquisition-cost – 100 kroner pr. acquisition ligger man på. 

Tre gode råd

Og hvis Ken Villum Klausen skal levere tre gode råd til virksomheder, der gerne vil vokse i et marked, hvor alt er vendt op og ned?

- Først og fremmest: Prøv alt muligt. Du skal ramme et moving target. Vi har været igennem alle mulige kanaler, platforme, organisk, paid, Instagram, Snapchat, alt. Og vi har lært og lært. I dag har vi vores egne datasæt, så nu ved vi alt, lyder det fra Lunar-direktøren, der tilføjer, at man har brugt ”millioner på kampagner, der ikke har fungeret”.

Som for eksempel da man arbejdede med en influencer, som man betalte for at promovere banken:

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

- Vi fik nul kunder. Siden fandt vi ud af, at de fleste af pågældendes følgere var mænd, der primært fulgte accounten på grund af bikinibilleder.

Og dit andet råd?

- Vær agil, test, gentag, test, gentag, test, gentag. Det giver læring af den mest værdifulde slags, siger Ken Villum Klausen og tilføjer som sidste råd:

- Det er ok at fejle. Vi har lavet 1000 fejl. Faktisk er det vigtigt, at man tør fejle, for det er af fejlene man lærer.