Outdoor-markedet er i rivende udvikling, ikke mindst digitalt - men der er plads til forbedring på de mere klassiske outdoor-discipliner.

Det mener Ken Hansen, der for et halvt års tid siden etablerede virksomheden Splash Media, som vil forbedre og udfordre det traditionelle stilladsreklame-marked, også kaldet Classics

Inspirationen kommer især fra en række europæiske storbyer, som fx Paris, Berlin og Milano:

- I udlandet er markedet for Classics på et helt andet niveau og en mediekanal, som er et must for de store brands. Så det har overrasket mig, at formatet ikke har fundet vej til Danmark endnu, siger Ken Hansen.

Må ikke ligne en byggezone

Den kinesiske tele-gigant Huawei har fornylig valgt at gøre brug af Splash Medias løsning i forbindelse med den globale lancering af Mate 20-mobilserien.

- Hos Huawei stiller vi store krav til vores kommunikation, og når det gælder OOH, skal vores løsninger både repræsentere vores brands bedst muligt og tage ejerskab af et byrum - samtidig med, at omgivelserne ikke ligner en traditionel byggezone, siger Marie Dam Feldborg, Head of Marketing & Communication hos Huawei.

Huaweis Classic er i øjeblikket synlig på ny-renæssance-ejendommen Holckenhus, som ligger ud til H.C. Andersens Boulevard med Tivoli, Nationalmuseet og Glyptoteket som naboer.

- Vi har været utrolig tilfredse med resultatet, og fortsætter i denne uge, hvor vi tager hul på vores store kampagne for den nye Mate 20 Pro. 

Ikke for alle annoncører

Den historiske bygning er i øjeblikket under renovation, men ved at specialdesigne en fuld replica af bygningen og montere denne på det store stillads, skabes en ”autentisk” ramme, hvor det ser ud som om, outdoor-reklamen er monteret på den originale bygning.

- På den måde skaber vi en premium outdoor-løsning, der iscenesætter brandet på en måde, som vi ellers ikke er vant til herhjemme. Al traditionel støj er fuldstændigt elimineret, og det kommercielle budskab er igen i fokus, siger Ken Hansen.

Og hvad koster en sådan løsning?

- Det kommer jo an på flere parametre, som størrelse, lokation osv, men investeringsniveauet er højere end normalt, og derfor vil nogle annoncører muligvis søge andre vej, siger Ken Hansen og tilføjer:

- Men i et marked præget af et utal af medier, som ikke formår at trænge igennem forbrugernes støjfiltre, så tror jeg på, at en premium Classic har et udtryk, der brænder igennem.