En ny rapport viser, at den samlede annonceomsætning for 2018 i Danmark er steget med 1,8 procent i forhold til 2017.

Det oplyser Danske Medier i en pressemeddelelse, efter IRM, Kreativitet & Kommunikation og Danske Medier Research onsdag har offentliggjort rapporten ”Det Danske Reklamemarked”, der er den årlige opgørelse af annonceomsætningen.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

I meddelelsen hedder det, at ”i lighed med sidste år skal fremgangen bl.a. findes på radio og outdoor, der vækster med henholdsvis fem procent og 11 procent. En lignende vækst kan findes på den digitale omsætning.”

Det oplyses videre, at ”i 2018 nåede annonceomsætningen for radio nye rekorder. Markedet, drevet af gode lyttertal og en stigende interesse for audio generelt, rundede 400 millioner kroner.” 

I reelle kroner er det, ifølge meddelelsen, ”endnu en gang internettet, der ubetinget står for den største fremgang og omsatte for mere end otte milliarder i 2018, ud af i alt 13,9 milliarder krober.”

Sammenligner man Danmark med de øvrige skandinaviske lande er væksten beskeden, oplyses det. 

I pressemeddelelsen hedder det således, at ”i Norge steg omsætningen fra 2016 til 2017 med 2,7 procent, mens Sverige fortsat buldrer derudaf med en vækst på 6,1 procent.” 

Videre hedder det, at ”tilbagegangen på trykte nyhedsmedier i Sverige og Norge ligger en smule under Danmark, men også her oplever man, at internet tager de tocifrede stigningstakter.”

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.