Publicistplatformen, en ny indkøbsplatform for digitale annoncer, som TV 2, JP/Politikens Hus og Berlingske Media præsenterede 27. november, får ros fra såvel mediebureau- som annoncørsiden.

- Den har over tid potentiale til at blive et godt alternativ til eksempelvis Google og Facebook, når danske annoncører skal købe digitale annoncer. Den kommer næppe til at udkonkurrere de store platforme, men den kan blive et godt supplement, siger Frederik Jespersen, der er Head of Digital i mediebureauet Tre Kronor Media.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Han bakkes op af Holger Wilcks, CEO i Dansk Annoncørforening, der kalder initiativet for ”mega positivt”.

- Det er godt, at danske medier pro-aktivt går ud med en platform, der har potentiale til at ramme bredt, da det kan styrke danske mediers position over for Walled Gardens som Google og Facebook, siger han og fortsætter:

- Det er jo i alles interesse, at vi har økonomisk sunde medier herhjemme, så hvis dette kan være med til at flytte flere annoncekroner i mere transparente annonce-miljøer, så er det som udgangspunkt positivt.

Ved lanceringen af den nye platform slog Dorthe Bjerregaard-Knudsen, koncerndirektør i JP/Politikens Hus i en pressemeddelelse fast, at ambitionen ”er at skabe en platform, der giver annoncører i Danmark mulighed for at nå ud til hele den danske befolkning med sikkerhed for at optræde i en troværdig, journalistisk kontekst”.

Målet er at skabe en transparent indkøbskanal med adgang til sikre annoncemiljøer. Hvert medie varetager skal stå for sine egne salgsaktiviteter på platformen, så der oprettes ikke noget fælles salgsteam på tværs af medierne.

 - Det er især transparensen, som kan tiltale mange. Jeg er sikker på, at vi fremadrettet i højere grad end tidligere kommer til at anbefale digitale annonceindkøb på danske medier, når platformen går i luften i 2020, siger Frederik Jespersen fra Tre Kronor Media.

Han mener dog, at Publicistplatformen ”nok blev oversolgt en smule ved præsentationen”.

- Man kan jo godt sikre sig et relativt sikkert annoncemiljø på eksempelvis Facebook i dag, men med al den fokus der i øjeblikket er på transparens, ITP, Privacy og så videre, så de danske mediehuse virkelig tidsånden med lanceringen, siger han.

Det er endnu uklart, hvordan Publicistplatformen helt præcist skrues sammen, ud over at den giver kontekstbaserede målretningsmuligheder, der ikke benytter sig af tredjeparts-cookies.

Medierne på platformen benytter en fælles teknologi, så målretning kan foretages på tværs af de deltagende medier. Næste udviklingstrin bliver at udstyre platformen med mediernes førsteparts-data i takt med, at de respektive medier får udviklet dataløsninger, der kan integreres med platformen.

- Jeg kunne godt ønske mig lidt flere deltaljer om, hvad det mere præcist betyder, men det får vi nok at vide, når platformen er tættere på at gå i luften. Det håber jeg da, siger Frederik Jespersen, og lignende toner lyder der fra Holger Wilcks:

- Vi mangler jo lidt detaljer om platformen, men jeg går ud fra, at der stilles rimelige krav til for eksempel viewability og brand safety på platformen, siger han.

Publicistplatformen lanceres i 1. kvartal 2020, og vil blive drevet af en non-profit forening.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.