Aldrig før har der været så mange beskæftigede i den danske reklamebranche, konkluderes det i en ny analyse fra Dansk Erhverv, der er baseret på tal fra Danmarks Statistik.

Heraf fremgår det, at der i første kvartal 2019 var knap 10.000 personer med en ansættelseskontrakt i et dansk reklamebureau.

Det er det højeste antal fuldtidsbeskæftigede, siden man i 2013 begyndte at gøre tallene op.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

- Vi er glade for den vækst, disse tal repræsenterer, lyder det i en kommentar til analysen fra Tine Aurvig-Huggenberger, direktør i bureauernes brancheorganisation, Kreativitet & Kommunikation, og fortsætter:

- Den danske reklamebranche er et stort arbejdsmarked og dermed en vigtig spiller i det danske erhvervsliv.

- Hver dag tiltrækker og udvikler branchen talent, og det er afgørende for at skabe de bedste kommunikationsløsninger, men også for det fagligt høje niveau, vi står for herhjemme, 

- Reklamebranchen er en vækstdriver i det danske samfund, og kreativitet er et af Danmarks kendemærker og faglige attraktion, fortsætter hun.

Efterspørger politisk opmærksomhed

Rekorden på knap 10.000 fuldtidsbeskæftigede i den danske reklamebranche er ensbetydende med en stigning på over 10 procent set over de seneste fem år.

Det viser, at branchen er en vigtig del af det danske erhvervsliv, mener Daniel Møller Jensen, politisk konsulent i Dansk Erhverv:

- Den danske reklamebranche er sammen med den samlede rådgiverbranche inde i en meget flot, positiv udvikling.

- Vi ser, at store dele af det øvrige erhvervsliv i højere grad efterspørger kreativitet, som er noget af det, branchen er mestre i at rådgive om og levere, siger han.

- De mange beskæftigede understreger, at reklamebranchen er en vigtig del af erhvervslivet og den samlede danske økonomi. Derfor er der også behov for at minde den nye regering om, at vi skal have skabt de bedste rammer for, at branchen kan fortsætte den flotte udvikling, fortsætter Daniel Møller Nielsen.

Samme analyse fra Dansk Erhverv og Kreativitet & Kommunikation viser i øvrigt, at den danske reklamebranche i første kvartal 2019 omsatte for næsten 5,3 milliarder kroner, hvilket er en stigning på solide 9,4 procent i forhold til samme periode i 2018.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.