Når Arbejdernes Landsbank tegner et sponsorat, er det afgørende vigtigt, at det kan stå på tre ben. 

Det forklarer Peter Froulund, der er bankens branding- og kommunikationsdirektør, efter det er blevet offentliggjort, at Arbejdernes Landsbank har indgået en ny flerårig sponsoraftale med fodboldlandsholdet.

Ifølge Peter Froulund skal der for det første være et værdimatch mellem banken og den nye partner – i tilfældet DBU og herrelandsholdet er værdien ”fællesskab” central. For det andet skal sponsoratet give synlighed, da en af bankens KPI’er er øget kendskabsgrad. Og for det tredje skal et sponsorat give adgang til fans, danskere generelt og andre partnere. Og i Arbejdernes Landsbank har man gode erfaringer med at få konverteret sponsorater til forretninger, oplyser han. 

- Rigtig mange får rigtig lidt ud af sponsorater, men det er ofte ens egen skyld. Og jeg vil vove den påstand, at hvis man sætter sig præcise mål og lægger en plan, så er sponsorater meget effektive. For hvert sponsorat sætter vi konkrete mål op for, hvad vi skal have ud af det. På den måde sikrer vi også, at aftalerne er mindre afhængige af sportslige resultater, siger Peter Froulund. 

Officiel partner

Med den nye aftale får Arbejdernes Landsbank titel af ”officiel partner” sammen med Danske Spil. Dermed udbygger banken endnu engang sit engagement inden for fodboldens verden. Banken har i forvejen flere kommercielle partnerskaber i den danske Superliga som sponsor for Brøndby IF, AGF, FC Nordsjælland og Vejle. Banken har desuden været officiel partner for kvindelandsholdet siden 2017.

Og når de danske drenge næste gang mødes forud for venskabskampen mod Kosovo og EM-kvalifikationskampen mod Schweiz bliver det således med blandt andet Arbejdernes Landsbanks logo på træningstøjet.

Peter Froulund ønsker ikke at komme ind på, hvad det nye sponsorat koster. Men han oplyser, at Arbejdernes Landsbank ikke har betalt ligeså meget som den tidligere DBU-partner, Danske Bank, der dog var alene om pladsen på de rød-hvide trøjer, gjorde. 

- Sponsorater fylder nok mellem 30 og 40 procent af vores marketing-budget. Vi har en øget en del på den del. Det fede ved DBU i forhold til Superliga-klubberne er, at et landshold kan noget i forhold til hele nationen. Det er et attraktivt produkt, siger Peter Froulund.

Ekspert: Godt set

Ifølge Thomas Badura, der er CEO hos SponsorPeople, er det fordel, at Arbejdernes Landsbank er synlig i både klubber og på landshold. 

- Fodbold er en nationalsport, og gennem landsholdet sikrer man som sponsor en bred forankring. Når banken derudover også er meget aktiv i flere klubber, så har banken rigtig mange muligheder for både at aktivere og kommunikere til både forbrugere og B2B-segmenter. Det er rigtig godt set og giver banken et godt udgangspunkt, siger han.

Thomas Badura peger desuden på, at storbankerne ”Danske Bank og Nordea står stille på den her front i øjeblikket.”

- Der ligger rigtig mange muligheder i det her univers, men som jeg ser det, har de store banker lige nu ikke det strategiske perspektiv på plads eller måske endda modet til at arbejde med oplevelsesøkonomien på en troværdig måde, siger han og fortsætter: 

- Arbejdernes Landsbank formår at tage de positioner, som de større banker ikke formår i øjeblikket. Banken er stærk på oplevelsesfronten, og jeg er overbevist om, at det har gavnet den overordnede branding som deraf også har styrket kundetilgangen i banken, at man de senere år har været så aktiv i forbindelse med eksempelvis fodbold og håndbold. 

Thomas Badura kalder timingen for den nye aftale for "rigtig god".

- Der er mulighed for at bygge ting op mod EM 2020 – og der er samtidig rigtig god energi og ikke mindste afklaring om landsholdet og brugen af spillerne i markedsføring, siger han. 

Ingen konflikt, tak

Aftalen mellem DBU og Arbejdernes Landsbank er den første aftale, der er blevet indgået, efter at Spillerforeningen og DBU indgik en seksårig fælles landsholdsaftale.

- Arbejdernes Landsbank er en stærk aktør i dansk fodbold, og det er en markant styrkelse at få dem som officiel partner for Herrelandsholdet. Vi ser frem til, at vi sammen kan styrke opbakningen til holdet frem mod EM2020. Samtidig glæder vi os over, at vi med denne aftale kan sikre flere ressourcer til udviklingen af dansk fodbold, siger chef for kommercielle partnerskaber i DBU Kasper Sindt i en pressemeddelelse.

Peter Froulund forklarer, at det har ”haft afgørende indflydelse, at der ligger en aftale mellem DBU og spillerne.” 

- Det er afgørende vigtigt, at vi ikke bliver en tredjepart i sådan en konflikt. Men parterne skal have ros for at have landet en lang aftale – og der er et godt klima mellem dem i dag, siger han.

Den næste store opgave for de danske drenge bliver at kvalificere holdet til EM-slutrunden i 2020.