- Jeg har aldrig set klikrater på niveau med dette produkt. På vores test har vi klikrater på mellem 20 og 30 procent, hvilket er helt uhørt.

Sådan lyder det fra Jacob Thiesen, Head of Digital hos Audi Danmark, som har testet et nyt annonceprodukt fra eBays danske platform, Bilbasen. 

Audi Danmark har i stigende grad fokus på at få forbrugerne ledt hen til deres digitale showroom på nettet, og netop datadreven markedsføring spiller en afgørende rolle, fordi strategien ikke kun handler om specifikke produkter, men også om hele tiden at være tilstede med høj relevans. 

Og netop dér har Bilbasens nye annonceprodukt altså leveret usædvanlige konverteringsrater:

- I min optik er det svært for os at finde en online platform, hvis data matcher Bilbasens på mængde og relevans. Og samtidig så har Facebook udviklet en algoritme, der er helt unik i forhold til at finde de rette, potentielle bilkøbere, siger Jacob Thiesen og tilføjer: 

- Kombinationen af Bilbasens data og Facebook-algoritmen er meget stærk for os som annoncør. 

Kan også bruges af andre brancher

Danmark har i en årrække haft rollen som den innovative legeplads for eBay globalt – bl.a. med DBA’s omfattende satsning på content.

Gennem det seneste par år har Bilbasen derfor haft mulighed for at investere i udviklingen af et avanceret, datadrevet annonceringsprodukt på sociale medier.

Udviklingen har især haft fokus på, hvordan man kan bruge de store mængder data, som opsamles via de besøgende på bil-sitet, oplyser Bilbasen. 

Og Nikolaj Larsen, direktør for Bilbasen og eBays danske motoraktiviteter, siger, at produktet naturligt nok i første omgang henvender sig til bilforhandlere og bilimportørerne.

- Men på sigt kan det sagtens udvides i forhold til andre annoncører, siger han og tilføjer:

- Vores test i samarbejde med annoncørerne og forhandlerne viser, at udgangspunktet i dynamiske målgrupper og produktkataloger har været helt rigtig. Jeg mener faktisk, at vi nu går vi i markedet med det stærkeste datadrevne markedsføringsredskab i bilbranchen.

FAKTA om Bilbasens nye annoncetype

  • - Bilbasen kombinerer data fra webside-besøg og brugeres aktivitet i Bilbasens app til at identificere målgrupper, der udviser stor interesse for specifikke bilmodeller.
  • - Kombinationen af Bilbasens egne data fra over fem millioner månedlige besøg og Facebooks dynamiske algoritme skaber en målretning, der øger annoncernes relevans betragteligt.
  • - I gennemsnit klikker 20-30 % af alle, der ser en af disse annoncer, på den.
  • - Enkelte kampagner har ligget med en relevans på 30-35 %.
  • - Til sammenligning vil link-klik CTR på over 5 % typisk anses for at være godt på Facebook.
  • - Kvaliteten af trafikken fra disse kampagner er omkring det dobbelte af Bilbasens normale Facebook- kampagner, målt på ”time on site” og ”pages per session”.
  • - Både målgrupper og annoncer er dynamiske - det vil sige, at de over tid bliver mere relevante i og med Facebook bliver bedre til at matche de enkelte biler med brugere i en målgruppe.