Opdateret. Flere danske annoncører vil skære i marketingbudgettet i 2020.

Det viser en ny undersøgelse foretaget af Dansk Annoncørforening om coronakrisens effekt blandt annoncørerne.

611 CMO’er og marketingansvarlige er blevet spurgt om, hvordan deres virksomhed er blevet påvirket af coronakrisen, og hvad det betyder for marketingplanerne på kort og lang sigt.

Af de adspurgte har 59 svaret, hvilket giver en svarprocent på 9,7. Blandt besvarelserne kom to tredjedele fra B2C-virksomheder ogen tredjedel B2B. En tredjedel af virksomhederne i besvarelsen har et årligt marketingbudget på mere end 25 millioner kroner. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Dystre svar

Svarerne er, som Dansk Annoncørforening formulerer det i en pressemeddelelse, ”dystre”.

95 procent af de adspurgte virksomheder har således allerede udskudt eller aflyst marketingaktiviteter, hvilket ”får stor betydning for de samlede medieinvesteringer i 2020”, som foreningen skriver i meddelelsen.

Dertil kommer som nævnt, at halvdelen af annoncørerne, der har svaret, vil hente en besparelse hjem ved at skære i marketingbudgettet for 2020.

- Det vil igen gå ud over de traditionelle medier som print og outdoor, siger Holger Wilcks, CEO i Dansk Annoncørforening, i meddelelsen.

Han fortsætter:

- Som i alle kriser vil vi se, at investeringerne bliver flyttet til målbare performancemedier, så vi vil måske endda opleve en vækst i search og onlinevideo.

Markedsføring har forsøgt at hente valide tal for annonceudviklingen på det danske reklamemarked i marts, men det er – oplyser Kantar Gallup – endnu for tidligt med en præcis opgørelse af coronakrisens indvirking på markedet.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

En hård tid venter

Af den nye undersøgelse fra Dansk Annoncørforening fremgår det også, at 65 procent af de adspurgte annoncører allerede har oplevet en økonomisk nedgang, mens 80 procent forventer, at økonomien bliver værre i de næste 12 måneder.

Og det gælder på tværs af alle brancher og virksomhedsstørrelser.

- Vi kan se, at især de mindre annoncører på B2C-markederne er ramt hårdest nu og her, mens BTB-virksomhederne er mindre hårdt ramt. Her er der typisk længere salgs- og ordreprocesser, så der vil være en naturlig forsinkelse i effekten af samfundslukningen, siger Holger Wilcks i meddelelsen.

Artiklen er opdateret med oplysningen om antallet af besvarelser, mens overskriften og indledningen er ændret, da det ikke kan konkluderes, at 80 procent af de danske annoncører vil skære ned. Markedsføring beklager.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.