Det skal igen stå glasklart, hvorfor man skal være medlem af Dansk Markedsføring. Derfor rulles der nu en ny strategi og en række nye tiltag ud. 

Det fortæller foreningens bestyrelsesformand, Pernille Wendel Mehl, der er adm. direktør i Danske Lotteri Spil.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

- Dansk Markedsføring skal sætte dagsorden - og så skal vi være mere for flere. Da jeg blev medlem i 1992, var det på grund af det faglige fællesskab. Det var foreningen, hvor det var et must at være medlem. Det er det, vi skal tilbage til - og strategiarbejdet har i høj grad handlet om at finde ind til foreningens DNA, siger hun og fortsætter:

- Vi er landet et sted, hvor vi både har respekt for arven, og samtidig føler os rustet til en ny virkelighed. Det er ambitionen at få nerven tilbage i foreningen. Og så handler det om, at vi skal være bedre til at favne den næste generation. Det er vigtigt for mig.

Pernille Wendel Mehl henviser til foreningens nye manifest, hvor der blandt andet står, at foreningen siden 1927 ”har været et objektivt og uafhængigt fagfællesskab.”

Der sættes desuden en fed streg under, at ”Dansk Markedsføring er udviklingsplatformen for dit professionelle liv.” 

Nye netværk

Den nye strategi står på to ben; ”content” og ”community”.

- Da vi i bestyrelsen åbnede Pandoras Æske, var vi enige om, at Nirvana var en forening, der var epicentret for viden, faglige netværk og ens karriere, siger Pernille Wendel Mehl. Konkret etableres der i første omgang otte nye netværk, som fokuserer på forskellige emner, der er relevante for marketing nu og i fremtiden. 

Kun medlemmer af Dansk Markedsføring kan blive en del af disse netværk, hvor der afholdes fem møder om året. Et netværksmedlemsskab koster 5.000 kroner ex. moms.

Inspirationen til netværkene er blandt andet fundet i klubstrukturen, som tidligere var udbredt i foreningen.Den nye strategi og tiltagene er Pernille Wendel Mehls første store aftryk i forenings-regi siden, hun blev bestyrelsesformand i 2018.

Hun har fra begyndelsen af sin formandsperiode haft som ambition at ”være mere for flere og at foreningen bliver mere relevant”. I foreningens nye manifest slås det fast, at Dansk Markedsføring er ”klubhuset, hvor vi kan lære af hinanden.”

I manifestet står desuden, at ”vi holder os relevante, fordi vi tror på, at man aldrig bliver for erfaren til at blive ved med at udvikle sig.”

- Vi skal være stedet, hvor man igennem hele sin karriere kan mødes og inspireres af andre, der har den samme passion for faget som en selv, siger Pernille Wendel Mehl. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Fortrolige rum

Pernille Wendel Mehl peger på, at der de senere år - og med en stram økonomi - i foreningen er blevet opbygget stærke brands som The M List og Digital Copenhagen.

- Det er et udtryk for, at foreningen evner at skabe noget, der er nyt og relevant. Men i mine øjne har vi manglet netværksdelen, siger hun, der anerkender, at der er rigtig mange netværks-tilbud i markedet.

Men, påpeger hun, marketing-fagligheden i netværkene halter det til gengæld med. 

Hvad skal der foregå i de nye netværk?

- Ambitionen er, at der skal være en rød tråd igennem dem. Opgaven for lederen af det enkelte netværk er at finde forskellige indgangsvinkler til det pågældende område, siger Pernille Wendel Mehl.

Hun tilføjer:

- Vi mødes i branchen til alle mulige arrangementer, men det er nålestiksoperationer, hvor man er hurtigt inde og ude. Og det er ikke der, man knytter længerevarende relationer eller går i dybden med et emne, fordi der til arrangementer ikke er den samme fortrolighed og tillid som i et netværk.

Artiklen fortsætter under billedet. 

TJEK DE OTTE NYE NETVÆRK UD HER

Hun, der selv står i spidsen for netværket, som handler om ”fremtidens ledelse”, forklarer, at målsætningen desuden er, at ”få skabt nogle netværk, hvor medlemmerne kan vende og dele faglige eller forretningsmæssige udfordringer i et fortroligt rum.”

- Netværkene skal være tilpas fortrolige, så man kan give noget af sig selv og få noget med hjem. Og jeg håber, at man også mellem de fem årlige møder vil bruge hinanden. Vi lærer sjældent så meget af, at en stiller sig op og taler i to timer. Det er derimod i diskussionerne, vi har med hinanden, at vi udvikler os, siger Pernille Wendel Mehl, der fortsætter:

- For mit eget vedkommende har det været sindssygt givtigt at være medlem af forskellige netværk. Det er nemmere at spørge om råd i sådan et miljø, end det er at ringe ud til et andet firma og spørge dybt ind til et specifikt emne. 

Foreningen går i første omgang i markedet med otte netværk, men der er plads til flere, oplyser bestyrelsesformanden.

- Hvis man har lyst til at være bannerfører for et nyt netværk, så er vi ret åbne over for det, siger Pernille Wendel Mehl.

Foruden de nye netværk har foreningen også en mentorordning, hvor unge marketers kan få en mere erfaren profil at sparre med. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Medierne styrkes

Desuden rammer de nye tider også foreningens medier. En af forandringerne er, at bladet fremover udkommer otte gange om året i stedet for de hidtidige 11.

Til gengæld er formatet og papiret - som den opmærksomme læser allerede har bemærket - skiftet, mens layoutet er kommet mere i øjenhøjde med tiden. Det seneste år er billedsiden desuden blevet forbedret.

Der bruges altså flere ressourcer på den enkelte udgivelse end tidligere, og Pernille Wendel Mehl understreger, at der ikke er tale om en sparerøvelse. Tværtimod.

- Næste skridt bliver at styrke de digitale medier mere, så vi også får realiseret vores ambitioner der, siger hun.

Hvorfor ikke gå mere radikalt til værks og satse hele butikken digitalt? 

- Engang var bladet selve foreningen, så det fylder rigtig meget i vores historie. Og jeg tror ikke, at man skal underkende, at det trykte blad stadig kan meget og betyder meget for medlemmerne. Jeg tror også, at man skal anerkende, at der er noget særligt ved at sidde med et fysisk blad i hånden, siger Pernille Wendel Mehl, der fortsætter:

- I bladet kan man stadig gå mere i dybden. Og så tror jeg på, at bladet har en længere holdbarhed, siger Pernille Wendel Mehl.

Dansk Markedsføring har i dag cirka 5.000 medlemmer. Det seneste regnskab fortæller, at egenkapitalen er på ca. 4,8 millioner kroner.

Den økonomiske situation gør Pernille Wendel Mehl tryg. Både i forhold til den daglige drift, og også i forhold til fremtiden og en mulig recession.

- Foreningens økonomi er sund, og de penge vi tjener i foreningen, skal investeres i foreningen, siger hun. 

TJEK DE OTTE NYE NETVÆRK UD HER

Dansk Markedsførings manifest:

"Vi lever i en spændende tid. Aldrig har der været flere muligheder. Aldrig har der været mere data og aldrig har vores karriere ændret sig så hurtigt. 

Det skaber et endnu større behov for fortsat at holde sig relevant. Din uddannelse er måske færdig, men du bliver aldrig færdig med at lære nyt. 

Dansk Markedsføring er udviklingsplatformen for dit professionelle liv. Vi deler nyheder, viden og inspiration, så du kan holde dig opdateret med de seneste trends, metoder og teknologiske fremskridt. 

Vi er klubhuset, hvor vi kan lære af hinanden, hvor du kan lade paraderne falde og for en alt for kort stund omfavne dine konkurrenter som venner og kollegaer. 

Det gør vi, fordi konkurrence er godt, men sund konkurrence er godt for os alle sammen. 

Siden 1927 har vi været et objektivt og uafhængigt fagfælleskab. Vi holder os relevante, fordi vi tror på, at man aldrig bliver for erfaren til at blive ved med at udvikle sig".