Reklamelinjen, en uddannelse for kreative kommunikatører, slår nu også dørene op i landets tredjestørste by, Odense.

Og det vækker begejstring blandt flere af byens bureauer, der ser frem til det kreative vitamintilskud.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

– Vi kan se, bl.a. fra vores samarbejde med kommunen, at Odense vokser strategisk og kreativt. Og i dét lys er talentudvikling vigtigt, både for den enkelte virksomhed og for det kreative miljø i byen, lyder det Kirsten Dalgaard, der er kreativ direktør i Odense-bureauet Fingerspitz, i en pressemeddelelse.

– Som virksomhedsleder ved jeg, at stærke kreative personligheder vil have andre stærke kreative nær sig. Så når det handler om at rekruttere og fastholde disse personligheder, så står kompetent kreativ faglighed øverst på ønskelisten – både hos sig selv og hos hinanden. Uden at vi hugger fra hinanden. Derfor hilser vi Reklamelinjen varmt velkommen i byen, fortsætter hun.

Den handlende idé

Reklamelinjen er en uddannelse, der har den handlende idé som fundament. Uddannelsen har sine rødder i København og kom sidste år til Aarhus.

Konceptet bliver det samme i Odense, som i de to andre byer: En række profiler fra branchen er gæstelærere i et ni måneder langt forløb, der er præget af konkrete opgaver fra virksomheder og holdt sammen af en lokal koordinator.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

I Odense er koordinatoren Anders Vincent Jacobsen, chefkonsulent og partner i kommunikationsbureauet Change.

– Det var netop byens udvikling – og det voksende behov for kommunikation – der trak mig til Odense. Investeringerne har skabt et momentum, men også en flaskehals: For der er ikke mange steder at hente talenterne fra, lyder det fra ham i meddelelsen.

- Men tilgangen hos de fem toneangivende bureauer er super-konstruktiv: At gøre kagen større i stedet for at kannibalisere, fortsætter han.

Åbner på opfordring i Odense

Kaare Grundtvig, medstifter af Reklamelinjen, ser også frem til åbningen.

– Det er usædvanligt, at vi bliver kontaktet for at åbne uddannelsen – et initiativ, der støttes af en række bureauer. Odense er karakteriseret ved ganske mange, men mindre, kommunikationsvirksomheder, og det passer godt til Reklamelinjen, siger han.

- Byen har ikke en uddannelse for udøvende kommunikationsfolk, og her kan vi træde til. Universitetet uddanner folk med interesse for kommunikation, og dem kan vi bistå med praktiske værktøjer, fortsætter Kaare Grundtvig.

Reklamelinjen i Odense får til huse i et nyt kreativt miljø på havnen.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.