Forud for konferencen IoT Week i Aarhus har Markedsføring bedt Peter Loell, der er taler på konferencen, pege på tre problemer, som marketers vil kunne vinke farvel til, når IoT får rigtig fat.

1. Fra IOT til markIOTing 

Har du problemer at lave fængende overskrifter, og ser det ud som om, dit tids- pressede marketingmateriale er lavet af en maskine – og derefter kørt igennem Google Translate? Intet problem! For i fremtiden skal du tale og forhandle med den ”ting” eller digitale assistent, som forbrugeren anvender som sin mellemmand og filter i forbindelse med købsprocessen. ”Sprechen sie Kühlschrank”?

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

2. Fra behovsa! til behovsforståelse 

I stedet for nærmest at snuble ind i forståelsen for kundens behov – især hvis du altid har manglet tilstrækkelige data om dine kunder, deres brug af dit produkt, og hvornår de egentlig leder efter dit mærke – så kan du nu få dit produkt til at ”sladre” om dem. Med faldende priser på sensorer, øget båndbredde (5G) og avancerede prædiktive analyser (AI) kan behovet forudses. Service bliver noget lettere at arbejde med, når diagnosen er klar i forvejen – og så er løsningen måske bare et software patch væk... Ingen grund til at være hjemme en hverdag mellem klokken 8.30 og 17.00. Marketing bliver bare bedre, når man kan tale ind til det behov, der skal opfyldes... 

3. Infonomics – it’s a mesh! 

Efter i mange år at have baseret mange marketingbeslutninger på noget ujævne online tredjeparts-adfærdsdata, kan der være håb forude. Mange flere ”ægte” forbrugsdata fra mange flere ting opsamles, og vi er først lige begyndt at se, hvordan (anonymiserede) åbne og købte datasæt fra nye typer af markedsplad- ser kan vise os mønstre i forbrug og adfærd, hvornår man tænder, slukker, bruger, aktiverer... 

Disse data vil finde deres vej ind i beslutnings- systemer og dashboards og vil nuancere mange af vores marketingbeslutninger, og måske vil data få deres helt egen økonomiske disciplin – en slags ”infonomics”. 

I de fleste tilfælde vil guldet findes i at blande mange forskellige typer af data med hinanden, et mesh, men der vil være mange spændende synergier – for nye ”ting” fortæller nye ting. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.