For 16 år siden lancerede Ikea en reklamefilm om en lille lampe, der blev sat på gaden i mørke og øsende regnvejr.

En film, der - ikke overraskende - opfordrede forbrugerne til at købe nyt.

Nu er der kommet en slags 2’er - men denne gang er budskabet et andet.

Tilsammen fortæller de to film på elegant vis historien om, hvordan verden har udviklet sig i de år, der er gået.

Og ikke mindst om, hvordan vores syn på forbrug har ændret sig fra den vilde forbrugerfest i 90’erne og start-nullerne, hvor brug-og-smid-væk-kulturen herskede, til nutidens mere ansvarlige og bæredygtige forbrugs-tendenser.

Den oprindelige film fra 2002 var skabt af bureauet Crispin Porter + Bogusky og instrueret af Spike Jonze, og den vandt næsten alle tænkelige kreative priser dengang: Herunder en Cannes Lions Grand Prix og en Clio Grand Prix.

This lamp has no feelings

Filmen stjal alles hjerter med sin billedside, der i løbet af få sekunder skabte en følelsesmæssig reaktion hos seerne: Det var simpelthen så synd for den stakkels lille lampe, der sådan blev efterladt alene ude i mørket og regnen.

Men så trådte den svenske skuespiller Jonas Fornander ind i billedet og satte seeren på plads med følgende svada: “Many of you feel bad for this lamp. This is because you’re crazy. This lamp has no feelings. And the new one is much better.”

Men nu er der altså kommet en ”Lamp 2”.

Denne gang er Ikea Canada afsender, og selv om man ikke er i tvivl om, at der er tale om en ”sequel”, så har den nye film et ganske andet budskab med sig end den gamle.

Reusing things is much better

Den nye film starter ganske vist, hvor den gamle slap, men i stedet for at ryge i storskrald, kommer den lille lampe til ære og værdighed igen.

Og så kommer Jonas Fornander naturligvis igen på banen i sidste scene for at sætte tingene på plads.

Denne gang dog med ordene: ”Many of you feel happy for this lamp. That’s not crazy. Reusing things is much better.”

Således erstattes den 16 år gamle køb-nyt-holdning elegant med en bæredygtig en af slagsen, som elegant rammer lige ned i tidens trend om ansvarligt forbrug - en trend som flere og flere brands ikke bare har fanget, men også inkorporerer i forretningen og kommunikationen. Også Ikea.

Og det er man nødt til, siger Jonas Engberg, Ikea Danmarks sustainability manager.

- Vi kan kun vedblive med at bestå som virksomhed, hvis vi også bliver en bæredygtig virksomhed. Vi kan simpelthen ikke drive en sund forretning i en verden hvor naturen og mennesker er i ubalance. Bæredygtighed handler for os helt overordnet om at skabe grundlag for, at vi kan vedblive med at eksistere og vokse som virksomhed.

Men strider det ikke imod det faktum, at I også skal drive en økonomisk fornuftig forretning - altså sælge nyt?

- Det er en stor grundlæggende misforståelse – og én der desværre vedbliver med at blive brugt som undskyldning for ikke at sætte miljøhensyn højere end kortsigtede økonomiske hensyn -, at bæredygtighed skulle gøre det dyrere at drive forretning, siger Jonas Engberg.

Cirkulær forretningsmodel

Som eksempel nævner Jonas Engberg, at Ikea bruger omkring 1 procent af alt træ, der fældes i verden i sine produkter.

- Så hvis vi ikke hele tiden sikrer at skovene, vi henter vores træ i, er ansvarligt og bæredygtigt drevet, så træerne får lov til at vokse uforstyrret op igen, så undergraver vi vores egen forretning. For så kan skoven ikke levere råmaterialer i fremtiden.

Og set oppe fra helikopteren, er det målet, at Ikeas forretningsmodel i 2030 skal være cirkulær.

- Vi skal ikke stoppe med at sælge nye ting, men en stor del af vores fremtidige forretning vil ligge i at understøtte og muliggøre et anderledes, cirkulært forbrug. Vi kender ikke til alle løsningerne endnu, men vi udvikler og tester en masse forskellige løsninger rundt om i verden, for det er hér, vi mener, at vores fremtid og løsningerne for vores forretning ligger.

- Hvad tænker I set fra dansk Ikea-side om den nye Lamp 2-film fra Ikea i Canada?

- At den passer rigtig godt på det, vi gerne vil fremadrettet. Det er en super god forlængelse af fortællingen, og samtidig en god og sød Feel-Good-film.

Tag et nostalgisk kig på den gamle Crispin Porter-film her - efterfulgt af Rethink Canadas opfølger.

Lamp 2002 - Crispin Porter + Bogusky - instruktør Spike Jonze

Lamp 2018 - Rethink Canada - instruktør Mark Zibert