Outsourcing eller in-house? Det spørgsmål har stort set alle marketingansvarlige vel grublet over på et eller andet tidspunkt, og det er næppe blevet enklere at besvare i takt med, at den digitale udvikling er accelereret.

Hos RealMæglerne, der er en landsdækkende kæde af selvstændige ejendomsmæglere, bestemte man sig for et års tid siden at satse in-house på det digitale marketing-område.

Det vil sige, at kæden er gået fra at have al digital markedsføring outsourcet hos ét full service bureau, Clienti, til at have opgaven fordelt mellem flere mindre, specialiserede bureauer og egne medarbejdere.

På det kreative område samarbejder kæden desuden med forskellige freelancere, der findes via freelanceportalen Worksome.dk.

Fordelen er ifølge RealMæglernes marketingchef, Mathias Støve, at al viden nu ligger i organisationen, og det skaber en større bevægelsesfrihed og mulighed for at kunne handle mere agilt og datadrevet.

Nu kan der arbejdes i dybden

- Det er besnærende at outsource alt det digitale til en ekstern partner, men man mister viden og evnen til at kunne arbejde i dybden med specialisterne, siger RealMæglernes marketingchef.

- Det gælder særligt, hvis man outsourcer hele pakken til et fullservice bureau og glemmer at bevare kompetencerne i egen organisation, fortsætter han.

Udfordringen ved at gå til specialisterne er, at man skal forstå deres arbejdsprocesser i dybden for at kunne få det fulde udbytte af deres arbejde. Det har eksempelvis betydet for RealMæglerne, at man nu har ansat en digital specialist til analyse af alle digitale indsatser.  

På den måde kan RealMæglerne nu diskutere med de eksterne partnere på et kvalificeret grundlag.

- I bund og grund har det handlet om at have bedste mand på bolden, få mere for mindre, og på den måde skabe endnu mere værdi for både vores partnere og kunder, siger Mathias Støve.

Et større vidensniveau

- Vi har fået et langt større vidensniveau i virksomheden, og vi kan diskutere tingene i dybden. Vi holder løbende møder, hvor vi både samler vores bureauer.

- Det giver en synergi og god erfaringsudveksling, som vi alle lærer noget af. Vi er som den eneste frivillige mæglerkæde i Danmark nødt til at tilføre værdi til mæglerne som et internt bureau. Vi kan ikke bare sende opgaverne videre til et eksternt bureau og håbe på det bedste.

- Vi skal forstå, hvor vi vil hen, og engagere de specialister, der kan hjælpe os med det, siger Mathias Støve, der har tegnet kontrakter med bureauerne SMARTPAGE A/S, som hjælper med web, og IIH Nordic, der er specialister på digital markedsføring samt analyse af performance på alle kanaler. 

Deltag på Digital Copenhagen ’18 - efterårets største konference med fokus på digital transformation

Kvalitet kommer ikke nødvendigvis fra robotter

De første resultater af den nye strategi er nu på vej, men det er ikke nødvendigvis nye digitale features, vi kommer til at se fra RealMæglerne, lyder det fra Mathias Støve. I stedet handler det om at huske kerneforretningen og kontaktpunkterne med kunderne, mener han:

- I vores branche bliver der udviklet meget, og som huskøber er der ikke grænser for de ekstra services, man får leveret. Min holdning er, at det ikke nødvendigvis skaber værdi, hverken for kunderne eller mæglerne.

- Jeg tror på, at vores opgave er at tilbyde værktøjer til mæglerne, som de kan benytte i deres lokale kontekst, snarere end, at vi er firstmovers på store digitale projekter, som de andre kæder introducerer måneden efter. 

- Vores fornemste opgave er at tilføre værdi til vores mæglere, sælgere og købere, og den er tit og ofte leveret bedst personligt, slutter Mathias Støve.