KLUMME: Black Friday er for alvor ved at have godt fat i Danmarks e-handel.  FDIH har lavet en analyse, der viser, at 9 ud af 10 forbrugere er bekendt med udsalgsdagen.

Det er dermed en udsalgsdag, som ingen kan ignorere, og tallene taler for sig selv: I 2017 handlede de danske forbrugere for 2,117 mia. kr. på Black Friday, hvilket viser en vækst på 5,8 pct. i forhold til 2016.

Den største stigning var på online handel, hvoraf dankortomsætningen online landede på 288 mio kr.

Vi ser altså en massiv stigning på online salg på Black Friday, så hvis du har en e-commerce forretning, bør du måske læse videre, hvis du vil have en bid af kagen.

Black Friday er lige om hjørnet, og det er derfor topaktuelt at få genopfrisket, hvilke aktiviteter, du bør fokusere på, hvis du vil have succes med din kampagne. Vi giver dig derfor her en komplet guide med 13 råd, som du kan tage handling på med det samme.

1. Opsaml e-mail permissions igennem Facebook Leadads i god tid

Markedsføring er dyrt op til og under Black Friday. Det er det, fordi du ikke er den eneste, der kører annoncering på selv dagen og stræber efter en succesfuld kampagne. Derfor er det vigtigt, at du opsamler e-mails i god tid. 

Får du permission til at sende emails på Black Friday, kan du nemlig gratis kommunikere til din målgruppe med dine tilbud på selve dagen, ligesom du kan lave specifikke audiences med din annoncering, så du meget præcist rammer målgruppen.

På den måde kan du markedsføre din virksomhed over for målgruppen på selve dagen med e-mails med dine tilbud. Netop fordi potentielle kunder har givet dig permission til Black Friday tilbud, kan du være ret aggressiv i dine email udsendelse til dem. Du behøver med andre ord ikke være bange for at tilmeldte pesoner unsubscriber sig igen.

Derudover anbefaler vi, at du laver eksklusivitet i at komme på listen.

Det kan eksempelvis være, at du bygger en Black Friday VIP-liste, der giver tilmeldte adgang til tilbud 15 minutter før alle andre. Det kan også være ekstra rabatter, gratis fragt eller noget helt tredje.

2. Lav en Black Friday landingsside

Ved at bygge en landingsside kan du tiltrække organisk og betalt trafik fra Google. Mange søger aktivt efter tilbud på Black Friday, og her har du muligheden for at være synlig.

Der er også mange, der specifikt søger efter din virksomhed sammen med Black Friday tilbud. Her er det vigtigt, at potentielle kunder nemt og hurtigt kan finde dit website.

Ligeledes kan du op til selve Black Friday dagen, på landingssiden, opsamle emails, som kan komme på din Black Friday email liste.

Når du har bygget siden så sørg for, at du nemt kan rette siden til næste års Black Friday og start allerede efter Black Friday med at opsamle leads til næste version af dagen.

3. Opsæt et email marketing automation flow til Black Friday

Lav først og fremmest et velkomstflow, der forklarer, hvad modtageren af dine Black Friday emails kan forvente i god tid op til Black Friday. Det kan eksempelvis være med en forklaring af, hvordan Black Friday kommer til at løbe af stablen hos dig, samt hvilke emails den potentielle kunde kan forvente sig.

Det, du med fordel kan gøre, er eksempelvis at vise nogle af de produkter, der kommer på markant tilbud udvasket eller vist  i sort, så kunden har en fornemmelse for de gode tilbud og sidder klar til at købe, når de kommer.

I god tid inden Black Friday kan du sende en email hver anden uge for at holde dem, der er på listen i ørene med updates og forberedelser omkring Black Friday. Det kan være varemodtagelse eller forberedelser af tilbudene, som du sender til dem.

Lige inden selve dagen skal der udsendes en lang række emails. Send countdowns emails med en nedtælling, der fortæller, hvornår det går løs. Det kan være 5 timer, 3, timer og 1 time inden tilbudene rammer. Du kan også overveje også at lave Pre Black Friday tilbud.

4. Send en email til nuværende email signups

Vi vil anbefale at få unikke Black Friday permissions fra din eksisterende emailliste, så du med god samvittighed kan kommunikere massivt  til dem, der netop er interesseret i Black Friday tilbud, uden at det går hårdt ud over dine eksisterende subscribers.

Hvis nuværende signups afmelder sig Black Friday listen, fordi du sender mange emails, vil de dermed stadig være på din oprindelige emailliste, da Black Friday listen er unik.

Du skal naturligvis stadig sende en række emails til din eksisterende base, men du kan med fordel invitere dem til den unikke Black Friday liste. Sørg desuden for at de ikke får 2xBlack Friday emails, hvis de både er på din regulære emailliste og din Black Friday liste.

5. Lav et Facebook event

Skab noget hype omkring din Black Friday ved at lade folk deltage i en Facebook begivenhed, hvor du udlodder præmier og laver specielle tilbud til dem, der er tilmeldt.

Peak Performance har gjort det med stor succes, og det mener vi også, du kan gøre som ren eshop.

Et event får dine Black Friday tilbud ud til flere personer mere organisk på Facebook, da venner til deltagerne af eventet får at vide, at de deltager i din Black Friday begivenhed.

På denne eventside kan du med fordel kommunikere nogle af de samme fordele, som der er ved at være på din Black Friday VIP liste.

6. Lav tidsbegrænsede tilbud time for time og udsend emails med det

En effektiv måde at skabe hype for, hvorfor potentielle kunder skal signe sig op, er, at lave forskellige tilbud time for time. Det kan du sende ud til din email base af Black Friday subscribers og dermed fastholde deres opmærksomhed.

Opbyg en række tilbud, som du sender ud til listen løbende og sørg for, at de har adgang til tilbuddene lidt før alle andre. På den måde vil de holde øje med deres indbakke og vurdere tilbud for tilbud, om de skal slå til.

7. Tilpas annoncer og kommunikation på selve dagen

Gør det nemt for folk at finde frem til dine Black Friday tilbud fra alle kanaler. Her kan du eksempelvis rette i dine Sitelinks i Google Ads og dine annoncer på Paid Social og programmatic.

Overvej også at skifte dette ud time for time for at skabe relevans og urgency omkring dine Black Friday tilbud. Selvom det er stort arbejde, så er det netop her, du kan trække de ekstra procenter af nye kunder ind.

Sørg desuden for at have en klar visuel identitet omkring din Black Friday, så potentielle kunder kan se, at det er unikke tilbud og en unik kampagne, hvor de skal slå til nu.

8. Skab Urgency og scarcity i din kommunikation

Du kan med fordel arbejde taktisk med psykologiske virkemidler omkring Black Friday.

Ved at bruge elementer som nedtællinger på antal af produkter tilbage eller hvor lang tid tilbuddet stadig er aktivt, kan du skabe "sense of urgency" og "scarcity", så der er flere der køber, fordi de er bange for gå glip af tilbuddet. Er der noget vi danskere ræsonnerer med, så er det, at et godt tilbud ikke skal gå forbi vores næse.

Lav også meget gerne begrænsede tilbud, hvor du klart skriver, hvor mange der er tilbage. Eksempelvis kan du kommunikere, at der kun er 500 tilbage i hele landet, eller at det kun er tilladt at købe x antal af produktet per kunde.

Fortæl også gerne, hvor mange andre, der har købt varen for at skabe social proof på siden. Når andre har gjort brug af tilbuddet, beviser det over for de besøgende, at det er et godt tilbud, og at de skal slå til for ikke at gå glip af tilbuddet.

Du skal naturligvis overholde markedsføringsloven, når du laver sådanne tilbud. Men hvis du bygger din kommunikation rigtigt op, kan det skabe mange mange flere salg. 

9. Byd op på dine Black Friday subscribers

Brug e-mails som custom audiences i de platforme, hvor det er muligt. Dette går basalt set ud på, at du byder op i pris på de personer, der søger på selv dagen på eksempelvis Google Ads og på Facebook, hvis de er på din Black Friday liste.

Når personer, der er på din Black Friday liste, dermed søger på Google efter generiske søgeord relateret til dine tilbud, skal du i den grad sørge for at være tilstede på selve dagen.

Derfor kan du med fordel byde på netop disse personer, når de søger. Selvom klikpriserne på Black Friday eksploderer og vil være dyre, så er køberne i markedet, og derfor skal du være til stede for at få salget.

10. Lav krydssalg på dine tilbud

Når du sælger tingene billigt, så ryger en stor del af din margin på dine produkter. Derfor skal du forsøge at tjene penge andre steder. Sørg derfor for at du får dine kunder til at købe igen efter Black Friday.

Byg automation på dine e-mails med afsæt i de tilbud, som kunderne har valgt med opsalgsmuligheder. Her bør du ligeledes opsætte specifik retargeting på Paid Social og Programmatic indkøbet på de personer, der har købt et produkt med relevante opsalgsprodukter.

Det kan du med fordel gøre i den efterfølgende uge også, idet købet stadig er nyt og kunden netop har fået sin vare og sandsynligvis vil være interesseret i et ekstra tilkøbsprodukt.

11. Udvid Black Friday til weekenden og til Cyber Monday

Der er ingen grund til at begrænse dine kampagner til fredagen. Overvej om du skal udvide dine tilbud til Black Friday efterfest, der går hen over hele weekenden og byg ligeledes tilbud til mandagens Cybermonday.

På den måde har du også kampagner hen over weekenden, hvor kunder måske føler de er gået glip af nogle gode tilbud og derfor er klar til at foretage et køb.

Det er dog vigtigt, at du ikke udvander selve dagen og laver lige så gode tilbud om søndagen.

Gør noget ud af, at der er en forskel på selve Black Friday dagen og resten af weekenden, så du bevarer din troværdighed og skaber grund til at være på din Black Friday VIP liste (eller hvad du nu vælger at kalde den).

12. Udnyt emailen bagefter

Når du nu har investeret tungt i at opbygge en Black Friday e-mailliste, så kan du med fordel udnytte denne liste efterfølgende. Send derfor en email bagefter, hvor du fortæller, at kunden nu overgår til det normale e-mail marketing spor samt til næste Black Friday VIP liste.

Her skal du naturligvis have styr på den permission, du indsamler, så du får permission til begge dele. Du skal her naturligvis også sørge for at have permission til at lave markedsføring, da det er en stor del af din permission.

Du kan også arbejde med generel målretning imod din Black Friday liste med annoncering efterfølgende. Eksempelvis kan dette blive relevant omkring julesalget.

13. Tænk i alternative marketingkanaler på dagen

Fordi priserne er så dyre på markedsføring omkring Black Friday, kan du med fordel overveje alternative marketingkanaler.

Det kan være Snapchat, gmail Ads, GDN, Youtube og Instagram Stories, hvor priserne generelt stadig er lave. Her vil du lettere kunne forsvare reach kampagner, der kan skabe høj ROI. På YouTube kan du med custom intent målrette personer, der udviser købssignaler. Eksempelvis kan du byde på personer, der in market.

Hvis du eksempelvis sælger kameraer, kan du byde på lookalikes efter Elgigantens besøgende på deres Black Friday side. På den måde kan du forsøge høste konkurrenters Black Friday interesserede forbrugere.

Quisma afholder i øvrigt gratis morgenseminarer i Aahus og København, hvor du kan lære mere om, hvordan du kan få maksimal effekt og værdi ud af året vigtigste Ecommerce dag.