Søren Gade, der er medlem af Europa-Parlamentet for Venstre, har indledt en offensiv mod reklamer for gambling og kviklån, som han vil forbyde. Samtidig mener han, at det må være op til det enkelte reklame-menneskes egen moral, om han eller hun vil arbejede for kviklåns-udbydere eller betting-firmaer. 

- Jeg har ikke nogen beef kørende med reklamebureauer eller folk, der skal tjene til huslejen, så længe de arbejder inden for lovens rammer, siger Søren Gade. 

Det var på sin blog på jp.dk, at Søren Gade lancerede sine tanker om at forbyde reklamer for gambling og kviklån:

- Hvorfor i alverden forbyder vi ikke reklamer for pengespil – og for den sags skyld også kviklån? Vi har forbudt reklamer for alkohol og cigaretter, fordi vi ved, at det er sundhedsskadeligt og afhængigheds-skabende. Vi har ingen problemer med at sætte prisen op på en pakke smøger, så færre unge begynder at ryge. Vi har ingen problemer med at hæve aldersgrænsen for, hvornår det er tilladt at købe alkohol. Men vi har endnu ikke forbudt reklamer for pengespil. Hvorfor? Det er jo helt galimatias, skrev han. 

I samme indlæg skrev han, at ikke mener, at spil skal forbydes, men ”hvis vi virkelig ønsker, at færre skal blive ludomaner, så kunne vi jo starte med at forbyde reklamer for pengespil.” 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Der skønnes at være 10.000 ludomaner i Danmark, mens 125.000 menes at have et problematisk forhold til spil. Venstres stemmesluger mener, at det ”må være op til den enkelte”, hvad han heller hun vil arbejde for. Han forklarer, at ”det er svært at lægge et moralsk kodeks ned over det.” 

- For hvor går grænsen? Jeg har også været i den kommercielle verden, hvor der skal tjenes penge. For mig handler det om lovgivningen, som jeg synes skal ændres, siger Søren Gade, der heller ikke mener, at reklamebranchen har et særligt ansvar.

- Jeg har ikke noget imod, at folk tjener penge på at lave de her reklamer, gentager Søren Gade.

Nyt adfærdskodeks

Tidligere i år kom det frem, at de største spillere på det danske bettingmarked 1. juli var klar med et nyt adfærdskodeks, der lægger op til færre TV-reklamer. 

- Vi mener, at begrænsningen skal være balanceret og gælde over hele sendefladen. Derfor vil vi prøve at lave en generel reduktion, som ikke kun handler om sportsbetting men også om kasino- og lotterispil, sagde Morten Rønde, der er direktør for brancheorganisationen Danish Online Gambling Association (Doga) til Jyllands-Posten. 

Ovenpå Søren Gades udmelding sagde han til TV 2:

- Jeg synes stadig, man skal vente at se, om der ikke vil være en effekt af en mere ansvarlig markedsføring fra spiludbydernes side.

Andre steder i verden er der indført restriktioner, der forbyder betting-firmaer at reklamere på diverse platforme.

Det gælder blandt andet i Italien, hvor der pr. 1. januar i år blev lukket ned for betting-reklamer generelt.

De politiske meldinger, der er fulgt i kølvandet på Søren Gades forslag, tyder på, at et dansk forbud kan have lange udsigter.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.