Bilka har markedsført tilbud på en måde, der kunne give forbrugerne indtryk af, at tilbuddet var mere fordelagtigt, end det var. Derfor er Salling Group, der står bag Bilka, blevet meldt til politiet. 

Det oplyser forbrugerombudsmanden i en pressemeddelse, hvor det hedder, at "varehuskæden Bilka har markedsført legetøj og en cykel på en måde, der kunne få forbrugerne til at tro, at priserne var særlig fordelagtige, uden at de var det. Det vurderer Forbrugerombudsmanden, som har anmeldt Salling Group, der driver varehuskæden, for at overtræde markedsføringslovens forbud mod vildledning."

Ifølge myndigheden markedsførte Bilka i slutningen af 2017 og begyndelsen af 2018 en række tilbud på legetøj. I en periode på cirka to og en halv måned op til årsskiftet 2017/2018 markedsførte Bilka således syv gange et weekend-tilbud med en rabat på 25 procent på alt legetøj, og i januar 2018 markedsførte Bilka ad to omgange et tilbud på 35-50 procent rabat på udvalgt legetøj.

Gå ikke glip af dagens vigtigste nyheder – klik her.

Forbrugerombudsmanden har, oplyses det, vurderet, at legetøjet var på tilbud så ofte, at legetøjet på et tidspunkt i perioden ikke længere kunne siges at have en normalpris, der kunne begrunde et besparelsesudsagn. Det var derfor Forbrugerombudsmandens vurdering, at fire tilbud med 25 procent rabat, og tilbuddene med 35-50 procent rabat var vildledende.

I forbindelse med Black Friday den 24. november 2017 markedsførte Bilka en cykel til en tilbudspris på 4.999,50 kr. med en besparelse på 50 procent i forhold til en normalpris på 9.999 kroner.

Sidst cyklen havde været til salg til den oplyste normalpris på 9.999 kr. var dog fire måneder inden ”Black Friday”-tilbuddet, og cyklen havde allerede været til salg til den oplyste tilbudspris på 4.999,50 kr. i halvanden måned forud for markedsføringen af tilbuddet.

Forbrugerombudsmanden vurderer, at der også her var tale om vildledende markedsføring.

LÆS OGSÅ: HER ER BILKAS NYE MARKETINGCHEF

Når en erhvervsdrivende ønsker at markedsføre tilbud med besparelsesudsagn i forhold til en normalpris, så er udgangspunktet, at den pris, der sammenlignes med, skal have været stabil i en periode på seks uger op til tilbuddet, oplyses det.

Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger i pressemeddelelsen:

- For at man kan sammenligne en tilbudspris med en normalpris kræver det, at der er en troværdig normalpris at sammenligne med. Ellers kan man som forbruger blive vildledt til at tro, at tilbuddet er bedre, end det egentlig er.

- Bilka havde løbende markedsført legetøjet med nedslag i prisen, og den markedsførte cykel havde ikke kostet den oplyste normalpris de sidste fire måneder op til tilbuddet. Så kan der efter min overbevisning ikke være tale om en normalpris. Det var vildledende, og derfor har jeg anmeldt Salling Group til politiet.

Bilka accepterer afgørelsen, men…

I en pressemeddelelse udsendt af Salling Group fremgår det, at Bilka ”accepterer afgørelsen”.

- Vi har alene et ønske om at markedsføre vores tilbud efter bogen. Hidtil har der ikke været klare regler for frekvensen af kortvarige tilbudskampagner på legetøj, hvilket der er kommet nu, siger Mark Nielsen, direktør i Bilka.

-  Vi indrettede allerede vores markedsføring efter det i sommeren 2018, hvor vi indledte dialogen med Forbrugerombudsmanden, fortsætter han.

Han erkender, at varehuset i tre måneder, fra oktober 2017 til januar 2018, fulgte en praksis og en tolkning af markedsføringslovgivningen, der, mener Bilka, svarer til praksis i en række af landets øvrige butikskæder.

Siden i sommer har Bilka fulgt de nye anvisninger, der følger med Forbrugerombudsmandens påbud:

- Vi hilser helt overordnet de nye og klarere anvisninger, vi allerede har indført, velkomne, og vi ser frem til, at de bliver gældende og håndhævet på tværs af markedet, slutter Mark Nielsen.

Regler præciseret i sommeren 2017

Eva Sjøgren, chefkonsulent hos Forbrugerombudsmanden, siger til Markedsføring, at man har været i dialog med Salling Group om de konkrete sager - som man altid er. 

Derudover fortæller hun, at Forbrugerombudsmanden tidligere har indskærpet reglerne om restsalg over for Bilka.

- Tilbage i maj 2017 indskærpede vi reglerne om normalpriser i forbindelse med restsalg over for Bilka, siger hun.

Op til årsskiftet 2017/2018 markedsførte Bilka flere gange et weekend-tilbud med en rabat på 25 procent på alt legetøj, og i januar 2018 to gange et tilbud på 35-50 procent rabat på udvalgt legetøj. Men her burde man have været opmærksom på nye regler:

Eva Sjøgren fortæller i forbindelse med legetøjs-delen af sagen, at Forbrugerombudsmanden allerede i juli 2017 vedtog en præcisering af reglerne om disse kortvarige tilbud.

- Det var en nødvendig præcisering, kunne vi se i markedet, og de nye regler trådte i kraft i september 2017, siger Eva Sjøgren.

Men burde der ikke komme en advarsel inden en politianmeldelse?

- Det var vores vurdering, at her var overtrædelsen så klar, at vi valgte at politianmelde.

HAR DU SELV FULDSTÆNDIG STYR PÅ MARKEDSFØRINGSLOVEN? TJEK DETTE KURSUS UD