Danmarks største IT- og telekoncern, TDC, præsenterede fredag et nyt navn, TDC NET, ved interne lanceringer i Aarhus og København.

TDC NET er det nye navn for infrastruktur-delen af koncernen, mens kundevendte brands som YouSee, Fullrate og Telmore er samlet i indholds-divisionen Nuuday.

Foruden det nye navn, TDC NET, blev en ny visuel identitet, hvor blandt andet design og farver har fået en overhaling, præsenteret for medarbejderne.

- De fleste danskere kender den blå rhombe, som har været en del af vores visuelle identitet i mange år. Den bringer vi frem som vores ikon i det nye brand, hvilket giver os en masse frihed i det kreative og vil hjælpe os til at bygge videre på vores identitet, siger Mikkel Lind, Vice President, Head of Marketing, Communications & Online, TDC NET.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

En ny mission

Han har stået i spidsen for rebrandingen, som blev skudt i gang i begyndelsen af 2019, efter at TDC fik nye ejere bestående af Pensionskasserne ATP, PFA og PKA samt australske Macquarie Infrastructure and Real Asset. 

- Vores nye ejere fremlagde en vision omkring digitalisering af Danmark, og en ny strategi, der førte til etableringen af de to selskaber Nuuday og det selskab, der nu har fået navnet TDC NET, i sommers, siger Mikkel Lind.

TDC NET vil investere "markant" i digitaliseringen af Danmark, og i den forbindelse har selskabet blandt andet ambitioner om at grave fiber ud til en million danske husstande og virksomheder samt bygge et 5G-netværk inden udgangen af 2020. Målet er at ”skabe en digital infrastruktur i absolut verdensklasse”.

- For at lykkes med denne mission har vi naturligvis behov for et stærkt brand, der kan hjælpe os ind i den nye virkelighed med relevant kommunikation, der skal ramme en meget bred målgruppe bestående af alt fra danske forbrugere over politikere til vores stærke partnere, siger Mikkel Lind.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

3.000 navne oppe at vende

De seneste 10 måneder har han og resten af marketingteamet i TDC NET derfor arbejdet intenst på rebranding-opgaven.

Hvordan fandt I frem til det nye navn?

- Vi begyndte med et helt blankt stykke papir, og så byggede vi langsomt brandet op fra scratch, siger Mikkel Lind.

I den indledende fase spurgte TDC blandt andet sig selv, om selskabet skulle holde fast i det eksisterende TDC-brand, holde fast i dele af det, eller finde på en helt ny identitet og et nyt navn.

- Vi endte med TDC NET efter at have haft over 3.000 forskellige navne oppe at vende, siger Mikkel Lind, der er rigtigt godt tilfreds med resultatet, som kommer i kølvandet på ”masser af analyser, fokusgrupper, workshops og talrige interviews med TDC-medarbejdere i alle lag i virksomheden”.

- Det hjalp os til at bygge et stærkt fundament, som vi oversatte til en række prioriterede stakeholders og i sidste ende de brand-kriterier, som TDC NET-brandet opstod ud fra, siger Mikkel Lind. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Roser bureau-partnere

TDC NET har fået assistance til rebrandingen af en række specialist-bureauer. Reklamebureauet Mensch, der også er selskabets kreative leadbureau, har ydet strategisk rådgivning sammen med kommunikationsbureauet FRIDAY, ligesom branding- og designbureauet Kontrapunkt og det britiske navnebureau Siegel+Gale har været involveret. Mikkel Lind uddeler roser til bureauerne.

- Vi har stillet enormt store krav til dem. Det gælder både i forhold til at arbejde agilt sammen med andre bureauer og i endnu højere grad i forhold til os i projektgruppen på TDC, hvor eksempelvis Kontrapunkt til tider har fungeret som en forlænget TDC-marketingafdeling, siger Mikkel Lind.

Nu er det nye TDC-brand lanceret, og nu skal det implementeres.

- Vi starter internt med fuld fokus på at få alle vores medarbejdere med på rejsen, og så implementerer vi det nye brand i markedet over de kommende år, slutter Mikkel Lind.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Markedsføring bringer et eksklusivt interview om TDC´s rebranding i det kommende nummer af bladet Markedsføring. Du kan se en video om lanceringen af det nye TDC-brand herunder: