Det unge, danske bureau Mano jagter sammen med den britiske media intelligence-virksomhed Contagious en løsning på, hvordan man ”sikrer den kreative succes, som skaber store brand-definerende øjeblikke i dagens fragmenterede mediebillede”.

Det fortæller Jakob Stigler, medstifter af Mano og før det blandt andet nordisk direktør hos mediegiganten AOL.

– Vi ser, at det er de samme, gamle udfordringer, der står i vejen for betydelig markedssucces, og vi er nødt til at erkende, at der er brug for nytænkning og nye måder at agere på for at komme disse til livs, siger han.

SKAL DU MED TIL DIGITAL COPENHAGEN?

Han forlod sammen med medstifteren Thor Otar AOL’s nordiske ledelse for at lancere et ”orkestreringsbureau”, som Mano kalder sig selv.

Forretningsideen er baseret på, at annoncører risikerer at tabe penge, hvis ikke de får koordineret deres indkøb i en ny medievirkelighed, hvor en reklame ikke længere ”er noget man ser på TV”, men noget forbrugerne derimod konstant møder i alle kanaler.

Mano påtager sig orkestreringsrollen mellem analyser, reklamebureauer og mediebureauer, og målet med samarbejdet med Contagious er på sigt at lancere en løsning, som kan hjælpe annoncører med at ”indfri deres kreative ambitioner. Fra start til slut”.

Arbejdsfordelingen er, at Contagious hjælper kunder med at løse de udfordringer, de står med, når de skal briefe, identificere og udvikle kreative ideer, mens Mano fokuserer på alt det, som følger derefter.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Tror på kreativitet – men mislykkes

Partnerskabet fokuserer især på de faldgruber, som kan udvande det kreative potentiale i ideudviklings– og aktiveringsfasen, forklarede Dan Southern, Head of Strategy hos Contagious, til Markedsføring, da det nye samarbejde blev præsenteret i forbindelse med verdens største kreative festival, Cannes Lions, i juni 2019.

– Vi stræber efter at hjælpe vores kunder med at sætte højere, kreative ambitioner for deres brands og opbygge de kapaciteter, de har brug for, for at få fantastiske ideer sammen med deres partnere, sagde han.

Det handler med andre ord om at skabe en tættere kobling mellem kreativitet og gode ideer på den ene side, og aktivering på den anden.

– Vi har vel alle set, hvordan manglende erfaring og procedurer for, hvordan man bedst tager en ide til markedet, kan ødelægge selv den bedste kreative ide, siger Jakob Stigler.

Det dansk/britiske parløb er nu kommet så langt, at man er klar til med en analyse, der blandt andet viser, at selvom 98 procent af verdens erhvervsledere ser kreativitet som en kritisk driver for vækst, så mener 60 procent af dem, at de har knækket koden og haft succes med at bringe kreative ideer til markedet.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Ny viden præsenteres på Digital Copenhagen

Analysen præsenteres af Jakob Stigler og Dan Southern ved konferencen Digital Copenhagen, der løber af stablen i Tivoli Hotel & Congress Center 27. november. Konferencen kredser i år om: Meaning, Innovation og Growth, der er nøgleord i en tid, hvor det for mange brands handler om at finde den rette balance mellem teknologi, kreativitet og purpose (meaning).

Konferencen, der arrangeres af Dansk Markedsføring, byder på indlæg fra over 25 brancheprofiler, heriblandt komiker, musiker og forfatter James Veitch, der står bag den TED Talk i historien, der hurtigst fik over 10 millioner visninger og Harvard-underviser og forfatter Alistair Croll. 

SKAL DU MED TIL DIGITAL COPENHAGEN?