Næsten 30 procent flere danskere end normalt deltager i quizshowet Primetime, efter statsminister Mette Frederiksen 11. marts holdt sin ”Danmark lukker ned”-tale.

- Vi mærker en kæmpe interesse i øjeblikket, hvor folk savner live-underholdning og at samles om noget, siger Richardt Funch, der er CEO for Primetime i Danmark.

Det unge medieformat samler seerne til en daglig quiz, der streames live via en app, og hvor der kan vindes mindre pengepræmier sponseret af annoncører.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

30.000 danskere deltog i live-quizzen søndag 29. marts, og Richardt Funch kan fortælle, at Primetime-app’en i øjeblikket hentes mellem 500 og 1.000 gange om dagen.

POWER: Et godt supplement

Primetime kombinerer live-udsendelse, app og quiz, og fidusen i den cocktail har flere annoncører fået øjnene op for.

Et eksempel er elektronikkæden POWER, der som sponsor søndag 29. marts stod bag den største præmiepulje, Primetime indtil nu har haft herhjemme.

- For os er det et godt supplement på vores medieplan, som jo i høj grad er præget af taktisk kommunikation via TV-reklamer og tilbudsaviser, siger Anders Gøtje, Marketing Manager, POWER.

Han fortsætter:

- I Primetime optræder vores brand i en lidt mere afslappende atmosfære end normalt, hvor det ofte er gode tilbud, vi pusher. Med Primetime får vi mulighed for at eksperimentere med vores mærke i en sammenhæng, hvor grundtanken er, det skal være underholdende, siger han.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

POWER afprøvede Primetime første gang i efteråret 2019, og efterfølgende analyser af deltagernes opfattelse af brandet har været gode.

- Kort fortalt har flere lært os at kende, og samtidig holder dem, der kendte os i forvejen, mere af brandet bagefter, så det er jo god markedsføring for os, siger Anders Gøtje, der samtidig slår fast, at det unge medieformat fylder relativt lidt på elektronikkædens samlede markedsføringsplan.

- Men Primetime er jo med 30.000 seere ved at være på niveau med mange af de mindre udsendelser på de kommercielle TV-kanaler. Sammenlignet med brandede samarbejder eller sponsorater på andre TV-stationer, så er det min vurdering, at vi får en del for pengene her, siger Anders Gøtje, der for nylig indgik for nylig et seks måneders samarbejde med Primetime.

Mindre reklamelede

Richardt Funch er naturligvis godt tilfreds med tilstrømningen til Primetime i øjeblikket, der ifølge ham ikke udelukkende skyldes coronakrisen. Det handler også om, at ”mange bevæger sig væk fra traditionelle reklamemiljøer og blokerer for reklame, hvis de kan”.

- Vores mål var fra start af at skabe et medie ud fra disse udfordringer. Og at gøre reklame til noget positivt i stedet for noget, der ødelægger brugeroplevelsen, siger han.

Primetime har opereret i Danmark siden sidste år og i Sverige siden 2018, hvor man har været helt oppe over 100.000 seere, der quizzer med på mobilen.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.