Efter kritik fra Unicef har medical-virksomheden Mylan trukket en reklame for Treo tilbage. 

Reklamen, der torsdag blev omtalt på Politiken.dk, viser en ung mand, der ligger på maven, mens hans hoved er dækket af Roskilde Festivals orange scene. 

Men reklamen har skabt røre hos Unicef Danmark, hvor man mener, at den leder tankerne hen på Aylan Kurdi - den tre-årige syriske flygtning med kurdisk baggrund, der i 2015 druknede i Middelhavet, og som blev billedet på flygtninge- og migrantkrisen.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Generalsekretær i Unicef Danmark, Steen M. Andersen, siger:

- Problemet er, at nogle – og også mig selv - først og fremmest ser den lille kurdiske dreng. Og det har ikke noget med hovedpinepiller at gøre. Jeg kan godt se, at manden på billedet har orange scene over hovedet, men billedet af Aylan Kurdi er et ikonisk billede på linje med billedet af den lille pige fra Vietnam-krigen, siger Steen M. Andersen, der fortsætter:

- Den slags billeder synes jeg ikke, at man skal bruge i forbindelse med markedsføring - hverken direkte eller indirekte. Og her er der en mand, der ligger i nøjagtig samme position som Aylan Kurdi. 

Men tror du, der er blevet spekuleret i det?

- Jeg er stensikker på, at det ikke er tilsigtet. Først troede jeg, at det var en anden NGO, der stod bag. Men så handler det om en hovedpinepille, og det er det, jeg reagerer på. 

Nu er den så trukket tilbage. Hvad siger du til det?

- Det er en rigtig og en flot beslutning. Jeg er selv budgetansvarlig, og jeg ved godt, at det koster penge at droppe noget. 

Man kan jo også bare se det som ung mand, der har drukket for meget? 

- Ja, men sådan så jeg det ikke. Og jeg kan se på de reaktioner, jeg har fået, at mange andre har det på samme måde som jeg, siger Steen M. Andersen. 

I en e-mail til Markedsføring skriver Treo-producenten Mylan:

- De tragiske drukneulykker, som UNICEF nævner, er ganske forfærdelige - og vi beklager dybt, at vores reklamer har skabt associationer til dem. Da vi blev gjort opmærksom på, at vores kampagne kunne give disse beklagelige associationer, agerede vi med det samme og sørgede for at fjerne hele kampagnen så hurtigt som muligt. 

E-mailen fortsætter:

- Vi har ikke på noget tidspunkt i forberedelsen af kampagnen oplevet disse associationer. Vi beklager dybt over for dem, der har fået associationer til de tragiske hændelser.

Mylan har ikke svaret på, hvem der har lavet den pågældende reklame, men selskabet oplyser fredag formiddag, at "kampagnen er taget ned alle steder."

Herunder kan du se det opslag på LinkedIn, som Steen M. Andersen begik, efter han havde set reklamen.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.