Reklame- og marketing-branchen er ikke ukendt med kunstig intelligens, men nyt er det - i hvert fald ifølge bilmærket Lexus - at manuskriptet til en reklamefilm er skrevet af et særligt udviklet AI-program med ”trænings”-assistance fra IBM’s Watson.

Filmen Driven by Intuition  er instrueret af Kevin MacDonald, som bl.a. er kendt fra film som ”The Last King of Scotland”, Whitney Houston-biografien ”Whitney” og den Oscar-vindende dokumentar ”One Day in September”.

Filmen fortæller historien om en Lexus Takumi Master, der med tårer i øjnene ser sin nye Lexus ES forsvinde ud i verden, hvor den trues af alskens ødelæggelser. Men i sidste øjeblik …

Og Kevin MacDonald så muligheder i filmen, siger han i en pressemeddelelse:

- Da jeg så manuskriptet, blev jeg overbevist om potentialet i den melodramatiske historie. Og det virkelig overraskende er, at historien er selv-reflekterende og handler om en maskine, der prøver at finde ud af, om den er levende eller ej.

Sådan gjorde de

Kort fortalt har Lexus i samarbejde med bl.a. bureauet The&Partnership i London, MarTech-virksomheden Visual Voice, AdTech-virksomheden Unruly og IBM’s kunstige intelligens, Watson, udviklet et decideret manuskriptforfatter-program.

Programmet er derefter blevet ”trænet” via input fra relevante kilder:

Dels faktuelle data fra 15 års prisvindende optagelser, tekst og lyd fra reklamer for bilproducenter og andre luksusbrands, der har vundet Cannes Lions-priser.

Og dels emotional intelligence data fra Unruly, som har kunnet fortælle AI-programmet, hvilke reklame-sekvenser og -øjeblikke, der gennem de seneste år - set med menneskeøjne - har gjort størst indtryk.

Overgår vildeste forventninger

Filmen blev lanceret globalt i går, og det færdige resultat har både overrasket og glædet parterne bag:

- Vi anede ikke, hvad det ville ende med. Heller ikke om den fortælling, der kom ud af det, overhovedet ville give mening. Men det gjorde den, og vi tror, projektet her er begyndelsen til, at kunstig intelligens vil kunne levere selvstændigt arbejde med kreativ værdi, siger Visual Voice-grundlægger Alex Newland.

Vincent Tabel, Senior Manager Brand & Communications, Lexus Europe, tilføjer:

- Den nye Lexus ES er er intuitiv bil, og det ville vi gerne have kommunikationen til at afspejle. Filmen, der er kommet ud af dette samarbejde, overgår vores vildeste forventninger til, hvad kunstig intelligens rent faktisk kan - også når det gælder kreativitet og menneskelige følelser.

Carnage Films har produceret Lexus-filmen, som du kan se her - efterfulgt af en ”Behind the Scenes”.

Driven by Intuition

Behind the Scenes