Liberal Alliance har med humor og positivitet fundet den balance, som kan være svær at finde, når man smider humor-kortet i politiske kampagner. 

Sådan lyder det fra en ekspert i politisk markedsføring efter regeringspartiet i weekenden gjorde sig bemærket med flere annoncer, hvor humor spiller en væsentlig rolle: Velfærdskoen, der bliver fodret af Anders Samuelsen og malket af andre partiledere, og Joachim B. Olsen-annoncen, som toner frem på et pornosite med teksten:

- Når du er færdig med at gokke, så stem på Jokke!

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Ifølge Robert Ormrod, der er lektor på Aarhus Universitet og som forsker i politisk kommunikation og markedsføring, er Liberal Alliance i tråd med partiets vælgere med begge kampagner:

- Partiet vil gerne anses som det mere ungdommelige og dynamiske parti i blå blok, partiet, som er ikke bange for at skubbe til grænser, siger han og fortsætter:

- Om det flytter stemmer eller ej, vil kun tiden vise, da reklamerne taler til partiets kernesegment og kan ses som et forsøg på at cementere støtten blandt unge vælgere mere end at udbygge støtten blandt ældre vælgere, som måske vil synes, at det er lidt malplaceret i en seriøs valgkampagne. 

Artiklen fortsætter under billedet...

 

Robert Ormrod mener, at humor kan have en ”betydelig virkning”, når vi taler politisk markedsføring. 

- Men ligesom Word of Mouth-markedsføring kan det være et tveægget sværd. Bruger man humor rigtigt kan det føre til et positivt indtryk af kandidaten eller partiet, siger Robert Ormrod.

Risikoen er, at man rammer helt forbi og dermed kommer til at fremstå som værende plat eller i værste fald useriøs.

LÆS OGSÅ: REKLAMEBUREAUER SPILLER MINDRE ROLLER I VALGKAMPEN

Robert Ormrod forklarer, at det handler om at skabe en positiv stemning om kandidaten. Som et vellykket eksempel henviser han til det tjekkiske præsidentvalg i 2013, hvor Karel Schwarzenberg ikke blev spået mange chancer. 

Men han lancerede en kampagne, der af nogle vælgere – især de ældre og borgere bosat uden for de store byer – kunne anses for plat: 

- Han endte med at blive nummer to, siger Robert Ormrod, der peger på, at effekten af humor i en valgkampagne er cirka den samme som i erhvervssammenhæng. 

- Men med større konsekvenser hvis humoren ikke rammer plet, siger han. 

Artiklen fortsætter under billedet...

Joachim B. Olsen: Det er ret sjovt

Hos Liberal Alliance forklarede pressechef Line Ernlund søndag på sin LinkedIn-profil, hvordan annoncen med velfærdskoen, der blev bragt i Jyllands-Posten og Berlingske, kom i stand:  

- Partilederen fik en god ide til en satiretegning. Kampagneafdelingen gik straks i gang med at eksekvere, og i presse skrev vi tekst. Og sammen landede vi denne - ret fine og sjove - annonce. Det er sådan, vi arbejder bedst. Sammen, skrev hun.

Joachim B. Olsen forklarede over for Politiken annoncen med ham i centrum således:

 - Data viser, at mange danskere ser porno. Og vi skal jo være der, hvor danskerne, de er. Og så kunne vi jo tilmed gøre det en sjov måde. Vi synes selv, det er ret sjovt, sagde han til avisen.

Der er valg til Folketinget 5. juni. Ifølge Berlingske Barometers vægtede gennemsnit af flere institutters målinger står Liberal Alliancen mandag til at få fire procent af stemmerne.