Reglerne for politiske reklamer på tværs af medier skal harmoniseres. Og mikromålrettet politisk reklame skal begrænses, så det bliver vanskeligere at manipulere med os på baggrund af de personlige data, de sociale medier samler sammen om os alle.

Sådan lyder det fra Djøfs TechDK Kommission, der har erhvervskvinden Stine Bosse i spidsen, i en ny rapport, hvor der lancerers 17 konkrete anbefalinger i lyset af den teknologiske udviklings betydning for demokratier. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Kommissionen påpeger, at der i dag er ”strikse regler for eksempelvis TV-medier, men ikke for de sociale medier.”

Selvom de nye digitale teknologier rummer store muligheder, giver de også udfordringer, påpeger kommissionen. 

Det gælder for eksempel, ”når få og meget store sociale medier overtager rollen som forum for mere og mere af den offentlige debat – og styrer, hvad og hvordan den enkelte får præsenteret indhold.” 

- Vores forslag vil givetvis vække debat og kritik. Det er også hensigten. Selv om vi aktuelt oplever en tendens til, at techgiganterne føler sig presset til at tage et lidt større ansvar for deres forretningsmodeller, er det langt fra tilstrækkeligt. Og det er ikke nok at adressere de samfundsmæssige udfordringer. Vi bliver også nødt til at have en helt konkret debat om, hvordan vi som samfund får styr på den teknologiske udvikling. Den skal ikke styre os, siger Stine Bosse i en pressemeddelelse.

Udover en strammere regulering af politiske reklamer anbefaler kommissionen blandt andet også, at ”grov overtrædelse af databeskyttelsesloven skal straffes med op til to års fængsel.” Kommissionen mener, at ”bøder har vist sig ikke at være tilstrækkelige.”

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.