Der er kommet nye boller på marketingsuppen hos turismeorganisationen VisitDenmark, der lige nu høster millioner af views og bred international medieomtale med filmen ”The Land of Everyday Wonder”.

- Vi har fået fem millioner views på bare fire dage uden brug af betalte medier, siger senior projektleder Jacob Lisbygd fra VisitDenmark og tilføjer:

- Og det er stort for vores organisation.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

- Vi plejer at bruge annoncekroner på at skubbe vores indhold ud til forbrugerne, men i dette tilfælde ser det ud til at vi har ramt noget, som et stort publikum har lyst til at se, siger Jacob Lisbygd.

”Tænder på aktiv livsstil”

Den nye film fra VisitDenmark byder da heller ikke på de klassiske bløde bakker med græssende køer, smukke par på romantisk restaurant, eller yndige børn på tur ved Vesterhavet.

I stedet leverer den fem minutter lange video en serie af vilde stunts fra den skotske BMX-mester, Kriss Kyle, der tail whip’er og barspinner sig gennem Danmark - fra Rubjerg Knude og Godsbanen i Aarhus via Den Blå Planet og Møns Klint og til Legoland og Rutsjebanen på Bakken.

Den er skabt i samarbejde med Red Bull, og målet er, at ”markedsføre Danmark på en ny måde over for en international målgruppe, der tænder på en aktiv livsstil under åben himmel”, som det hedder fra organisationen.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Og indtil videre ser det ud til, at man har ramt en nerve. Og ifølge VisitDenmark ”skabt en langt større eksponering end Danmark normalt kan trække, når det handler om international markedsføring.” 

Fastholder brugerne

Ud over de godt fem millioner views har videoen således også spredt sig til en stribe udenlandske medier, fortæller Jacob Lisbygd.

- Vi kan se, at den er blevet samlet op af flere end 100 medier verden over, og at den har fået airtime mere end 100 gange på TV-stationer i forskellige lande, herunder Tyskland og USA.

Jacob Lisbygd beklager, at han endnu ikke kan levere valide tal på WTR og Engagement Rate, da man endnu ikke har fået første rapport fra Red Bull i Østrig. 

- Men i forhold til viewtime og engagement, så er de første indikationer rigtig gode, og det tyder på, at videoen formår at fastholde brugerne i noget højere grad, end vi er vant til, siger han.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Mere atleter end energidrikke

Hvorfor giver det her mening for VistitDenmark?

- Fordi kampen om opmærksomhed derude er benhård, og konkurrencen om turisterne massiv, siger Jacob Lisbygd og tilføjer:

-  Ved at arbejde sammen med Red Bull kommer vi ud til en meget stor målgruppe med en anderledes historie om Danmark. En historie, der har kant og potentiale til at skabe mere opmærksomhed end traditionel markedsføring.  

Red Bull er kendt for energidrikke – hvad har I haft af overvejelser i den retning?

- Det er selvfølgelig noget vi har talt meget igennem, inden vi gik i gang, siger jacob Lisbygd, der peger på, at Red Bull også står bag ”masser af spændende events med internationale sportsstjerner, herunder også danske atleter.” 

- Og det er især den del af Red Bulls univers – sammen med Red Bull Media Houses mediemuskel - der har haft betydning for samarbejdet om markedsføring af Danmark.

Jacob Lisbygd oplyser, at VisitDenmarks budget på filmproduktionen er på 2,5 million kroner, mens Red Bull har bidraget med blandt andet distribution, kanaler og produktion.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Se ”The Land of Everyday Wonder”, der er instrueret af britiske Matty Lambert og produceret af danske Shoot Happens, herunder.

Og kom med Behind the Scenes her.