De nordiske virksomheder satser massivt på kunstig intelligens. De er i det mindste begyndt på det.

Og de store investeringer skal give konkurrencemæssige fordele i kampen om at levere de bedste personlige kundeoplevelser. 

Men seks ud af ti (57 pct.) nordiske virksomheder kan ikke analysere data hurtigt nok. Det viser en ny undersøgelse fra Adobe. 

Der eksisterer ganske enkelt et data-kaos i rigtig mange virksomheder, og det skal investeringer i kunstig intelligens rette op på. Primært for at forbedre de personlige kundeoplevelser og sikre, at kundernes data bliver behandlet forsvarligt. 

Context is Everything er udgivet

Den nye undersøgelse fra Adobe, der er en del af rapporten Context is Everything, viser, at næsten hver niende virksomhed (88 pct.) i Norden prioriterer personalisering højt.

Alligevel er det kun knap en fjerdedel (23 pct.) af virksomhederne, der er tilfredse med deres niveau af personalisering. 

Det placerer Danmark og Norden bag vores europæiske naboer Schweiz og Frankrig, der begge ligger på 35 pct., og Storbritannien, der ligger på 30 pct. 

Med kunstig intelligens får virksomheder langt mere kontrol over deres data, og kapaciteten til at analysere de store bunker data bliver mangedoblet. 

– Fordelene ved kunstig intelligens er vigtige at have i baghovedet, når man ser på situationen for de nordiske virksomheder i dag, lyder det fra Adobe: 

·Lidt over halvdelen (57 pct.) af de nordiske virksomheder siger, at de ikke har mulighed for at analysere data hurtigt nok, og at de indsamler for meget data fra for mange forskellige steder. 

·Knap halvdelen af virksomhederne (46 pct.) svarer, at GDPR til en vis grad har været en barriere for mere personalisering. 

Nu skal vi tættere på kunden

I løbet af de sidste par år er der derfor kommet et enormt fokus på at forbedre disse områder i Norden. 

– Vi kan tydeligt se, at de nordiske virksomheder er blevet klar over, at de er nødt til at komme tættere på kunden og give dem personlige oplevelser, hvis de fortsat skal være del af kapløbet, siger Julian Kramer, der er Chief Experience Ambassador hos Adobe. 

– Mængden af analyse, der kræves for at give de her personlige oplevelser har måske været skræmmende for et par år siden, men med kunstig intelligens kan virksomheder nu hurtigt få de helt rigtige kundeindsigter fra de store bunker data.

Kigger man på tallene, er det da også tydeligt, at de nordiske virksomheder opruster massivt på personaliserings-området: 

• 72 pct. er i gang med at ansætte nye kræfter, der skal sikre, at man får mest muligt ud af kunstig intelligens. 

• 66 pct. uddanner løbende deres ansatte på området. 

• It-færdigheder, dataanalyse og kundeservice er de tre mest eftersøgte kompetence-områder for de nordiske virksomheder. 

• Når det kommer til at uddanne medarbejdere, er det områder som marketing, etisk forståelse og kundeservice, der har højest prioritet for virksomhederne. 

– De nordiske virksomheder ser ikke på kunstig intelligens alene som et spørgsmål om teknologi. De fokuserer også på en bredere palet af færdigheder, der skal styrke kundeoplevelsen og ikke mindst sikre, at de behandler kundernes data etisk og forsvarligt, slutter Julian Kramer. 

Fakta

Om undersøgelsen: 

  • På vegne af Adobe har analysefirmaet Coleman Parkes interviewet 600 beslutningstagere fra erhvervslivet.
  • Det er 100 respondenter fra hvert land/region: Benelux, Frankrig, Tyskland, Norden, Schweiz og UK. 
  • Interviews fandt sted mellem den 21. august og den 12. september. De fulde resultater kan læses i Adobe’s Context is Everything-rapport, der netop er offentliggjort i Stockholm. 
  • Rapporten kan downloades her.