Telmore lancerede i sommeren 2018 et nyt, farverigt kommunikationsunivers signeret reklamebureauet Nord DDB, hvor fokus blev rettet mod at være det smarte valg for kunden.

Dét budskab har mobilselskabet selv taget til sig i marketingafdelingen:

- Vi ved, at mobilen fylder alt i forbrugerens adfærd og med den nye strategiske retning som ledestjerne indså vi, at vi havde et uudnyttet potentiale til at gøre tingene smartere, siger Jesper Haugaard, Digital Manager hos Telmore.

- Vi befandt os i desktop-fælden, hvor vi købte mobilannoncering ind på linje med desktop - blot i et mindre format, fortsætter han.

For at ”tænke smartere” på mobilannonceringsfronten indledte Telmore et samarbejde med mobilbureauet NEXD.

- Vi blev via denne dialog ret hurtig bekræftet i, at der netop var masser af potentiale i at udnytte de nyeste teknologiske muligheder på mobilen. Resultaterne viser tydeligt, at det var det rigtige at gøre, siger Jesper Haugaard.

Siden lanceringen har Telmore og NEXD kørt en række mobile bannerkampagner, der har leveret varen:

- På den første kampagne lå vi ved split test mere end fem gange højere på clicks, og vi har siden kunnet dokumentere en gennemsnitlig performance-forøgelse på over 200 pct. hen over de sidste seks måneder, siger Jesper Haugaard.

Han betegner den nye tilgang til mobilannoncering som ikke blot et kommercielt hit, men også som ”en lærerig rejse”.

Kunsten at få meget til at fylde lidt

Hos mobilbureauet NEXD er Niels Forsberg, Managing Director, ovenud tilfreds med Telmore-resultaterne. Han mener, at bureauet har fundet en løsning på måske det største problem for kreativ udfoldelse på mobile annonceformater, nemlig at annoncerne må fylde meget lidt.

- Vi bygger bannerannoncer på WebGL teknologi, frem for HTML5. Det gør, at vi kan komprimere fil-størrelsen helt ned til en tidendedel i forhold til HTML5, siger han.

Det betyder, at der kan lægges mere kreativt indhold og rich media ind i mobilbanneret. Samtidig loader annoncerne væsentlig hurtigere ind til fuld visning, forklarer Niels Forsberg.

- Ultimativt betyder det, at man som brand får et bedre og større kreativt spillerum, og som bruger får man en bedre og sjovere oplevelse, når man støder på annoncen, siger Niels Forsberg.

Hos Telmore glæder man sig over, at det er lykkedes at øge både trafik og konvertering samtidig med, at mobilbannerne formår at brande Telmore, som det smarte valg via "teknisk kreativitet".

- Normalt adskiller man branding og taktisk kommunikation. Men i dette samarbejde, synes vi, at vi formår at gøre begge dele på samme tid, slutter Jesper Haugaard fra Telmore.

Du kan se eksempler på Telmores mobile annoncer herunder: