Årets mest overvurderede trend?

- Data Driven – al marketing og forretningsstrategi bør være datadrevet. Det er ikke en konkurrenceparameter at være datadreven – det er en forudsætning.

Årets mest positive overraskelse?

- At brands er begyndt for alvor at tage ansvar for at skabe en bedre verden, og ikke bare at lave CSR-initiativer. Programmer som ”marketing makes a world of difference”, Nikes reklame med Colin Kaepernick og selskaber med forretningsmodeller som Warby Parker. Det betyder også, at disse selskaber skal være bedre til kommunikation og marketing.

Året der kommer…:

Hvilket marketing- eller reklame-element får sit gennembrud under valgkampen?

- Det vil undre mig hvis partier innovativt vil bruge nye marketing- eller reklameelementer under valgkampen. Tror vi får mere digital involvering fra sider som ikke bør blande sig. Grænsen mellem fiktion og virkelig bliver en gråzone.

Hvilken teknologi kommer på alles læber?

- Fremtiden er her allerede. Jeg tror på, at vi kommer til at se nogle fantastiske løsninger, som intelligent kombinerer voice og AI. Bliver det året hvor bureauer for første gang bliver stillet opgaven at udforme kampagner målrette AI? Hvad vil Siri sige om dit brand, hvis sprugt? Og vil Alexa putte Lambi i indkøbskurven, når forbrugeren bestiller toiletpapir?

Hvilken type brands får det svært?

- Brands, som ikke forstår at skabe dybe digitalt forankrede relationer, får det svært.

Hvorfor bliver 2019 bedre end 2018?

- Jeg tror og håber på, at 2019 bliver endnu et år, hvor brands og bureauer vil arbejde på at skabe gensidige værdiskabende relationer mellem forbrugeren og brandet. Vi lever online og er blevet dybt afhængige af selskaber som Google (Alphabet), Facebook Inc, Amazon, Microsoft og Apple. Jeg håber, at alle har lært af Facebook-skandalen.