Godt 100.000 kilometer har Kasper Åkerlund tilbagelangt i fly, siden han for tre måneder siden blev ny topchef for mediebureauet UM (Universal McCann) i Asien og Stillehavsområdet.

- Den første tid har været vanvittig spændende, fortæller Kasper Åkerlund, der bl.a. har været på adskillige ture Down Under, til Japan og rundt i Kina for at besøge de lokale UM-kontorer i regionen.

Dertil kommer et par ture til UM-hovedkontoret i New York fra hjemmeadressen i Singapore, hvor han bor med sin hustru og tre børn.

Kasper Åkerlund har med andre ord fået en ”flyvende start” hos UM. Det gælder også på award-siden, da Spikes Asia netop har kåret UM som Media Network of the Year.

Asiens svar på Cannes Lions

- Det er en stor pris herude, siger Kasper Åkerlund om, der også kaldes "Asiens svar på Cannes Lions".

Han kunne bl.a. glæde sig over guld til UM's indiske afdeling for et arbejde udført for Samsung ved awardshowet.

- Vi gjorde det også godt ved en lokal award, Malaysian Media Awards, for nylig. Her vandt vi otte gange guld og blev også kåret som Agency of The Year, siger Kasper Åkerlund, der har fundet sig godt tilpas i mediabureau-branchen det fjerne Østen.

Hvordan adskiller det sig fra Danmark?

- Langt hen ad vejen er det de samme udfordringer, vi slås med herude, som bureauerne gør derhjemme, siger Kasper Åkerlund, der, inden han rejste østpå for at for at blive COO for GroupM i Vietnam og Indonesien for fire år siden, stod i spidsen for Dentsu Aegis-bureauet Isobar Nordics.

Et vanvittigt tempo

Der er dog også markante forskelle. Ikke mindst at udviklingstempoet er vanvittig højt.

- Det gælder især inden for e-handel, hvor der sker meget i disse år. Ikke mindst i Kina, hvor nethandel er gået fra så godt som ingenting til at sidde på godt halvdelen af mediebudgettet, siger han.

Hvad skyldes det?

- Det handler i høj grad om betaling. Kreditkort er meget lidt udbredt i den brede del af befolkningen herude, men da netkøbmændene fik styr på den del – bl.a. ved at indføre betaling via ”Cash on delivery” og via mobilen - kom der skred i tingene, siger Kasper Åkerlund, der fortæller, at alle brands i Asien er i fuld gang med at tilpasse sig den nye virkelighed, hvor den digitale kunderejse er omdrejningspunktet. Og det gælder ikke mindst på mobilen.

- På flere asiatiske markeder er PC-æraen så at sige blevet sprunget over. Hvor de fleste danskere har lært at bruge nettet ved at sidde foran en pc, så er det mobilen, der er læremesteren herude. Det er enormt interessant at se, hvordan det afspejler sig i den kommercielle kommunikation, slutter Kasper Åkerlund, der nu har sat sig som mål, at UM skal løbe med prisen Asia Media Network of the Year, som Campaing snart uddeler.