”Den brutale ærlighed”.

Sådan lyder det fra Kresten Schultz Jørgensen, CEO for Oxymoron, når man beder ham om at sætte ord på, hvad han især vil huske. Christian W. Larsen, der sov stille ind natten til tirsdag 15. januar, for.

W, som Christian W. Larsen ofte blot blev kaldt, var ansv. chefredaktør for Markedsføring fra 1. november 2007 til 1. august 2018, men Kresten Schulz Jørgensen lærte ham at kende mange år tidligere.

LÆS OGSÅ: CHRISTIAN W. LARSEN ER DØD

Det skete i 1998, hvor han som nyudnævnt chefredaktør og adm. direktør for Aktuelt stiftede bekendtskab med W, der på daværende tidspunkt var sportsredaktør for dagbladet.

– Og det var her, jeg mødte den omtalte brutale ærlighed første gang. Han kom ind på mit kontor og spurgte, om ikke vi skulle holde et ugentligt møde, hvor han råt for usødet gav sin mening om min indsats til kende? Det sagde jeg heldigvis ja tak til, siger han.

– Faconen kunne nok virke skræmmende på mange, men hvis man lyttede til det, der blev sagt, så fandt man ud af, at det altid kom fra et ordentligt sted og med kærlighed.

Kresten Schultz Jørgensen mener, at det var en af de egenskaber ved W, som mange, ikke mindst journalister, har nydt godt af gennem årene.

– Og som journalist var han i min bog en af de store. Han skrev enormt godt – og hurtigt – uanset hvilket stofområde, han beskæftigede sig med.

– Dertil kommer, at Christian var en af den slags sjældne journalister, der aldrig fyldte mere end det stof, han skrev om. Han lod altid fagligheden komme i front, hvilket et fagblad som Markedsføring nåede at nyde godt af i mange år.

Sofienberg: Integritet og faglighed

Lignende ord kommer fra Thomas Sofienberg, Executive Director hos Magnetix Linked by Isobar.

– Christian var som menneske og formidler enestående i en branche, der for størstedelen er præget af kynisme og ”what's in it for me”. Sådan var Christian ikke. Han var altid ærlig, ordentlig og ydmyg i måden at behandle emner, bureauer og enkeltindivider på, skriver han på Facebook.

– Jeg kendte Christian rigtig godt igennem en professionel relation, som man vist siger. Men for mig var relationen mere end det. For mig var det en mand, jeg altid stak hovedet ind til og hilste på, når jeg var forbi Huset (Dansk Markedsføring, red.), fortsætter han.

LÆS OGSÅ: CHRISTIAN W. LARSEN ER DØD

Her blev der joket, sparret om redaktionelle emner og fulgt op på livet siden sidst.

– Man kunne stole på Christian, og man kunne stole på, at hans skriveri altid var godt slebet og vinklet. Som man kunne stole på, at integriteten altid var intakt. Han interesserede sig for mennesket og brændte for emnet.

– Christian, jeg kommer til at savne dig, og det er med stor sorg og savn, jeg tænker, du ikke er iblandt os mere. Du kan ikke erstattes, men du kan mindes og huskes i meget lang tid, slutter Thomas Sofienberg.

Hos Bates har også strategisk direktør og partner, Knuth, ord om W.

- Christian W. havde ordet i sin magt. Men han brugte det altid med uafhængig nænsomhed og generøs bredte. Christian W gav alle en stemme. 

- Selv de sidste tosser i branchen fik spalter og tid til at varme luftige ideer ved Christians nysgerrigt brændende begavelse. 

- Bedst var nu mennesket Christian W i stunder ‘uden for citat’, slutter Knuth.