Juryen til Årets CMO har udvalgt fem marketingprofiler, der er i spil til prisen i 2020.

De nominerede er:

  • Morten Holst Boye, VP, AFB in Group Commercial, Carlsberg.
  • Michala Svane, SVP, Sales and Marketing, Tivoli.
  • Jacob Weinreich, Kommunikations- og Marketingdirektør, TV 2.
  • Lars Christian Lund, SVP, Corporate Business Development & Marketing, 3Shape.
  • Per Christiansen, VP, KAYAK, EMEA Marketing (incl. KAYAK, momondo, Cheapflights, Swoodoo, Checkfelix)

Årets CMO blev uddelt for første gang i 2015 af Berlingske Business. I dag står Dansk Markedsføring i samarbejde med strategihuset Clay og headhunterbureauet Marcher Markholt bag prisen, der har til formål at fremhæve de bedste marketingprofiler i en tid, ”hvor faget er underlagt store forandringer”.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

De fem nominerede optræder alle blandt de 200 brancheprofiler, der er udvalgt til The M List 2020. Disse er derefter blevet skåret ned til en bruttoliste på 15, som juryen – der blandt andet består af tidligere vindere af prisen – nu har gennemgået med en tættekam og fundet frem til årets nominerede.

Juryen giver blandt andet de fem udvalgte følgende skudsmål:

Morten Holst Boye, VP, AFB in Group Commercial, Carlsberg

- Morten kan man ganske enkelt ikke komme uden om, lyder det i jury-vurderingen, hvor det også fremhæves, at han har skabt ”imponerende brand-resultater og vundet flotte priser i både Cannes og ved Rambuk-uddelingen for bryggeriets innovative dåsepakning”. 

- Han kendes i branchen som én af dem, der bedst forstår at drive væksten i sin virksomhed på den store klinge, og som har evnet at bringe digitale medier og virkemidler helt ind i kernen af marketinggesjæften, vurderer juryen.

Michala Svane, SVP, Sales & Marketing, Tivoli

Michala Svane, der ligesom Morten Holst Boye også var i spil til titlen som Årets CMO i 2019, har et navn, der ”igen har givet genlyd i marketingbranchen”, vurderer juryen, der skriver følgende:

- Michala har i det hele taget, siden hun kom til Tivoli, i den grad sat ”Den Gamle Have” på dagsordenen med en stærk indsats på især det digitale og teknologiske område samt med solide brandingindsatser.

Derudover fremhæver juryen, at Michala Svane ”ser tidens teknologiske muligheder, tør at gribe dem og bruge dem på ny og innovativ vis”.

Jacob Weinreich, Kommunikations- og Marketingdirektør, TV 2

Jacob Weinreich, Kommunikations- og Marketingdirektør for TV 2, er også i spil til prisen, hvilket blandt andet hænger sammen med, at ”han har stået i spidsen for insourcing-tendensen med et nyt stærkt kreativt in-house bureau, som han styrer gennem innovation og bred faglig marketingviden”, vurderer juryen.

- Jacob har i år gjort sig bemærket med sammenlægningen af TV 2's marketing- og kommunikationsafdelinger, hvilket på mange måder afspejler hans evne til at træffe ambitiøse, organisatoriske beslutninger.

Derudover mener juryen, at Jacob Weinreich er en profil, der fortsat kan udvikle TV 2 til en tværgående organisation, der forstår at skabe "et evigt krydsløb mellem kommunikation og marketing".

Lars Christian Lund, Senior VP, Corporate Business Development & Marketing, 3Shape

Lars Christian Lund blev tidligere på året forfremmet til Senior Vice President, Business Development & Marketing hos 3Shape, der udvikler og producerer 3D scannere.

Det er blandt årsagerne til, at han er en af de potentielle vindere af Årets CMO.

- Lars’ skarpe sans for forretningsudvikling, dybe indsigt i marketingsdisciplinen og stærke ledelsesevner har gjort ham til en nøglefigur i 3Shapes succesfulde brandpositionering og kommercielle marketingsindsats, hvilket skinner stærkt igennem virksomhedens imponerende resultater, vurderer juryen.

Per Christiansen, VP, KAYAK EMEA Marketing

Den femte og sidste nominerede til Årets CMO er Per Christiansen, der i 2019 er blevet forfremmet og nu sidder med ansvaret for de samlede marketinginitiativer og medieindkøb for KAYAK’s portefølje af rejsebrands i Europa, Mellemøsten og Afrika.

- Gennem sin forbrugerorienterede tilgang til marketing, skaber og tilbyder Per innovative løsninger til verdens mange rejsende.

- Han har derigennem bidraget stort til KAYAK’s vækstmål og forstærket virksomhedens position og bruttofortjeneste på et ellers presset marked, vurderer juryen.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

De fem udvalgte skal nu igennem et større assessment-forløb, der blandt andet består af udarbejdelsen af en udvidet personlighedsprofil og en talent-test. Dertil kommer en robustheds- og logik-test, en faglig selv-assessment, og en motivation for, hvorfor vedkommende bør vælges som Årets CMO.

Årets CMO kåres 24. januar 2020, hvor Dansk Markedsføring samtidig fejrer lanceringen af årets The M List.