Starten til The M List 2020 er gået - årets Advisory Board er på plads - og dermed er der sat navne på de tre brancheprofiler, der i år skal være med til at udvælge årets mest visionære branchefolk på tværs af annoncører, medier og bureauer.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Nye i Advisory Boardet 2020 er:

Lisa Gøttler, CMO & CPO, KVIK, der repræsenterer annoncørerne.
Morten Kristensen, CEO, MediaCom Danmark, der sikrer indsigten fra mediebranchen.
Bjarne Spellerberg, CEO, Boye & Spellerberg, der repræsenterer bureauerne.

Fra udgiverne af bogen deltager igen:

Klaus Markholt-Hansen, Partner, Holm Marcher & Co.
Morten Kjær, Managing Partner, Clay
Thomas Wahl, CEO, Dansk Markedsføring

De skal hæve barren

Ifølge The M List-reglerne skal Advisory Boardet lægge vægt på fem kriterier, når kandidaterne skal bedømmes: Højt fagligt kompetenceniveau, visioner og innovative evner, synlige resultater, anerkendelser og vundne branchepriser samt kommunikations- og ledelsesevner.

Men hvad siger de tre nye Advisory Board-medlemmer selv? Hvad vil de især lægge vægt på – og hvorfor?

Boye & Spellerbergs CEO, Bjarne Spellerberg, siger:

- Jeg vil ikke mejsle to kompetencer i granit. Nogle personer kvalificerer sig ved én type kompetencer, andre personer ved en anden. 

- Men de skal være med til at hæve barren på deres felt, fastslår han.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Hvad ser du som den største udfordring for danske marketing-professionelle i de kommende tre år? 

- Gennemslagskraft bliver den største udfordring. Alt for mange budgetter går til spilde i forsøget på at angribe markedet over for mange flanker, siger Bjarne Spellerberg.

Nysgerrighed og mod

Hos KVIK sætter CMO og CPO, Lisa Gøttler, et par ord på de kompetencer, hun vil kigge efter.

- Jeg tolker dit spørgsmålet som om, det er personlige kompetencer. Og i så fald er svaret: At kandidaterne er nysgerrige og modige.

Hvorfor netop det?

- Fordi jeg mener, at det er to grundlæggende personlige kompetencer, som er nødvendige for at få forretningsmæssig succes som CMO. Vær nysgerrig på verden omkring dig, nysgerrig på menneskene omkring dig, nysgerrig på dine kunder, nysgerrig på dig egen faglighed og nysgerrig på virksomhedens strategiske retning. 

- Så opdager du helt sikkert noget spændende, der er potentiale i. Og derefter handler det om at have modet til at træffe de rigtige og fremadskuende beslutninger. 

- Hvis du ”bare” gør som i går, er det afvikling og ikke udvikling, du har på agendaen.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Og den største udfordring for danske marketing-professionelle i de kommende tre år? 

- At forbrugerne forventer meget mere på alle fronter - fra produkter til smartness i marketing, transparency og inspirerende universer. Hvor vælger du som marketing-professionel at starte og prioritere din indsats? Det bliver afgørende for din fremtidige succes, siger Lisa Gøttler.

Skal skabe vækst

Hos MediaCom Danmark siger CEO, Morten Kristensen, om de kompetencer, han  vil se på:

- Evnen til at skabe vækst. Og evnen til at omsætte en dyb forståelse - og respekt - for forbrugeren til meningsfulde og værdiskabende kundeoplevelser.

Hvorfor præcis det?

- Dels fordi vi går imod tider med lav eller ingen vækst, og derfor skal marketing demonstrere, at man kan skabe resultater ved grundlæggende godt marketinghåndværk. Man kan ikke forvente medvind på cykelstien - og vinderne bliver dem, som kan differentiere deres brand og skabe langsigtede kunderelationer. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

- Og dels fordi vi som branche endnu ikke er lykkedes med at omsætte alt den teknologi og de data, vi har tilgængelig, til gode kundeoplevelser. 

- Vi snakker meget om hvor meget data, vi kan berige vores kampagner med, vi taler om hvor præcise, vi kan være, og vi bruger vanvittigt mange penge på marketing-teknologi. Men det aflæser vi ikke på holdningen til reklamer, som bliver ved med at falde.

Den største udfordring for marketing-professionelle i de næste tre år?

- Igen: Vækst. Marketings evne til at skabe toplinje-vækst, siger Morten Kristensen og tilføjer:

- Jeg fristes også til at nævne e-commerce. Her kan man tale om en transformation, som har voldsomme konsekvenser for de brands, som ikke kommer med på vognen.

The M List er adgangsbillet til Årets CMO 

Selve bogen, The M List 2020, er som i de foregående år et opslagsværk med profiler af godt 200 marketingfolk, der har udmærket sig i årets løb, hvortil kommer en trend-analyse med fokus på branchens udvikling fremadrettet. 

Dertil kommer, at The M List danner grundlag for nomineringerne til Årets CMO, der udvælges af en selvstændig jury med Jakob Bernhard Knudsen, Managing Director, Arla Denmark som juryformand. 

Lige som sidste år er der mulighed for at indstille kandidater til listen. Der er åbnet for indstillinger nu - deadline er 30. august 2019 kl. 09.00.

Markedsføring fejrer The M list - og kårer samtidig Årets CMO - 24. januar 2020.