Efter 17 år hos Carlsberg - senest som VP med ansvar for marketing og innovation i den globale Export, Licence & Urban Development Division - har Kristian Walsøe sagt ja tak til jobbet som ny Group CMO i fødevarekoncernen Scandza Group.

Virksomheden blev etableret i 2007, i øvrigt af de to tidligere Carlsberg-folk, Jan Bodd og Stig Sunde, og er en slags ”house of brands” med fokus på FMCG. 

Gå ikke glip af dagens vigtigste nyheder – klik her.

Hovedkontoret ligger i Oslo, og pt står man bag en portfolio på +20 brands inden for bl.a. mejeri, kager, kiks, chips, kød og pålæg - i Danmark er det bl.a. Bisca, Karen Volf og Bodylab - og omsætningen ligger på omkring fem mia. norske kroner.

Hvad får dig til at sige farvel til en høj stilling hos en virksomhed som Carlsberg efter så mange år?

- Det var bestemt ikke nemt at sige farvel til en så fantastisk og ikonisk virksomhed som Carlsberg. Men kombinationen af en særdeles spændende udfordring og en særdeles spændende virksomhed i kraftig vækst gjorde udslaget, siger Kristian Walsøe og fortsætter:

- Rollen som CMO for hele gruppen, muligheden for at arbejde med en bredere portefølje inden for nye kategorier, og for at være med til at professionalisere og skalere en ung og entreprenørdrevet virksomhed, har været årsagen til at jeg tog springet. 

Refererer til CEO’en

Før han i 2017 blev udnævnt til VP Marketing and Innovation i Carlsberg Group havde Kristian Walsøe været omkring flere forskellige marketing- og lederpositioner hos bryggeriet.

Dels har han siddet i en række forskellige marketing- og kommercielle funktioner i Danmark, og dels har han været bryggeriets mand uden for landets grænser. Bl.a. som Regional Marketing Director for Asien og siden hen som Managing Director for Marketing, Innovation og Salgsudvikling i Carlsberg Tyskland.

- Carlsberg er en meget spændende virksomhed, hvor jeg har været fantastisk glad for at være i alle årene. Jeg kender folkene, jeg kender systemerne, og det giver jo en form for sikkerhed. Men jeg var parat til at komme ud og møde nye udfordringer, og det glæder jeg mig til.

Og her kommer du til at referere direkte til CEO’en. Er det vigtigt for dig?

- Ja! Marketing er i min verden ansvarlig for at definere og drive de kommercielle vækstplatforme i virksomheden, hvorfor Marketing bør have en fast plads i den overordnede ledergruppe på lige niveau med øvrige funktions- og forretningsområder. 

Det er tidligere Carlsberg-folk, der står bag Scandza Group. Var det derfor du sagde ja til jobbet? 

- Nej, det var det ikke. Faktisk kendte jeg dem ikke rigtig, før det her blev aktuelt. Jeg arbejdede ganske vist på et projekt i Carlsberg Sverige, mens den ene af stifterne var CEO der, men jeg var på det tidspunkt projektleder i en række lande og havde kun lidt kontakt til ham.

Nyt team og synergier

Hvad bliver din opgave hos Scandza Group?

- I første omgang at etablere en central marketingfunktion på tværs af de eksisterende. Vores mål er at skabe et stærkt ”house of brands”, og vi er lige nu i gang med at ”mappe” organisationen, så vi kan bygge synergier og finde best practise, siger Kristian Walsøe, der regner med at ende op med en afdeling på 30-40 mand indenfor nær fremtid.

Et nyt ”Orkla”?

- Det er dine ord, men ja, vi kommer også til at udvide landeperspektivet: Skandinavien er første fokus, men vi ser også på andre lande. 

Hvornår er du så en succes i dit nye job?

- Det er svært at svare entydigt på. Vi har nogle overordnede økonomiske målsætninger og arbejder jo med flere delmål, men organisatorisk er det i første omgang, når jeg har etableret et velorganiseret marketing-team, nye interne funktionsområder og nye standarder, processer og arbejdsmetoder.

- Og dernæst når vi har defineret vores fremtidige vækst-platforme og står klar med en stærk pipeline af initiativer og innovationer klar til lancering inden for de kommende tre år.

Og forretningsmæssigt?

- Når vores brands vokser mere end kategorierne vokser og er med til at skabe værdi i kategorien som helhed. Når vi vinder markedsandele - fx i Norge, hvor vi har en nr. 2 position inden for mejeri, men er oppe mod en særdeles stærk nr. 1 i form af mærket Tine, Norges svar på Arla. Og selvfølgelig når vi kan fremvise en vækst på både top og bund.

Kristian Walsøe startede i sit nye job den 1. januar 2019, og han bliver boende med familien i Danmark, men kommer til at tilbringe 3-4 dage om ugen i Oslo.

Gå ikke glip af dagens vigtigste nyheder – klik her.