Reklamebureauet Envisions tidligere adm. direktør gennem 13 år, Mona Juul, blev Grundlovsdag valgt ind i Folketinget for De Konservative med 3.846 personlige stemmer.

Det er meget tæt på, hvad den østjyske storkreds’ tidligere topfigur, Naser Khader, fik, da han opstillede i kredsen, og dermed placerer Mona Juul sig som det partimedlem, der har sjette flest stemmer ud af de 12 nyvalgte konservative folketingsmedlemmer.

I dag, fredag, starter arbejdet med et møde i den nye konservative folketingsgruppe, der efter betydelig fremgang er vokset fra seks til 12, og det er da også en glad – og hæs – Mona Juul, som Markedsføring fanger i bilen på vej til København.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

- Jeg er glad, og taknemmelig – og også lidt oppe at køre. På den gode måde. Men jeg er også næsten en smule rastløs. Jeg har det sådan: Let’s go, giv mig nu nogle opgaver og lad os komme i gang. Det er nu, arbejdet begynder, siger hun.

Fejret i to omgange

Hvordan har du fejret sejren?

- Først fejrede vi selvfølgelig partiets fremgang på selve valgaftenen med drinks, exit polls og kram. Østjyllands kreds gik frem fra 13.000 til 28.000, og det var et resultat, vi slet ikke havde turdet håbe på, siger Mona Juul.

Den østjydske kreds er den sidste, der optælles, og TV 2-regionen skrev allerede om eftermiddagen, at Mona Juul var inde – før det var officielt:

- Det gav anledning til lidt kaos, men på vej tilbage til Aarhus, hørte jeg det selv i radioen. Og da var det så officielt. Og så var der jo endnu en god grund til fest, fortæller Mona Juul.

Ni måneders hårdt arbejde

Det var i september 2018, at Mona Juul meldte ud, at hun agtede sig ind i et karriereskifte af de helt store: 

At stoppe som topchef for et af landets største reklamebureauer med langt over 100 medarbejdere for i stedet at forfølge en politisk karriere, som spidskandidat for de konservative i Aarhus kredsen.

- Når man gør sådan noget som det her, så skal man gøre det 100 procent, og derfor kan det ikke forenes med et job som direktør for Envision, sagde hun dengang til Markedsføring.

I første omgang byggede hun, med hjælp fra Envision, en kendskabskampagne – endnu før valget var udskrevet.

Har din bureaubranche-erfaring gjort en forskel i forhold til den måde, du har bygget kampagnen op?

- Måske. Det har været vigtigt for mig, at jeg hele vejen igennem har gjort det på min egen måde. Vi startede med opbygning af kendskab, efterfulgt af mere politiske budskaber - og det har været vigtigt for mig hele vejen igennem at være positiv.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

- Jeg har haft et dogme om, at min kampagne skulle være et mix af mig selv som person og min baggrund, og så har jeg ikke villet gå ud med kantede holdninger. Det er jo ellers nemt at skaffe sig opmærksomhed på den måde.

Hvordan mener du?

- Jamen, du skal jo bare lave et provokerende eller surt opslag på de sociale medier, så kommer opmærksomheden væltende. Den vej har jeg ikke ønsket at gå.

Er meget kommunikerende

Mona Juuls mærkesager rummer blandt andet et ønske om at styrke erhvervslivet, skabe en grøn fremtid og sikre mere for pengene i det offentlige.

Vil man i dit nye politiske arbejde kunne mærke, at du har været i reklamebranchen i over 20 år? 

- Ja, det tror jeg afgjort, det vil kunne. Som udgangspunkt kunne man jo ellers mene, at erhvervsperspektivet kunne risikere at blive ”lidt kedeligt”, men jeg tror, at netop min baggrund i reklamebranchen vil kunne gøre en forskel.

Hvordan?

- Især i min måde at gå til tingene på. Jeg får i hvert fald at vide, at jeg gør tingene anderledes: At jeg er meget kommunikerende, at jeg giver meget af mig selv og at jeg er meget ærlig og ikke bange for at sige tingene lige ud.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

- Og så får jeg at vide, at jeg opfører mig sobert, ærligt og positivt. Og det er jeg faktisk meget glad for, for det er også sådan, jeg opfatter mig selv.

Vigtigt at have kontakt til virkeligheden

I dag bor Mona Juul i Horsens-bydelen Stensballe, og det bliver hun ved med, fortæller hun.

Skal du så i gang med at finde en lejlighed i København?

- Det er alt for tidligt at sige, noget om hvordan det kommer til at fungere i praksis. Flere har også allerede spurgt til ordførerposter og alt muligt andet, og der er selvfølgelig en masse praktik omkring det at blive valgt ind, men det skal nok alt sammen komme på plads. 

Du har en del bestyrelsesposter i dag – holder du fat i dem? 

- Jeg har sådan set allerede skåret en del væk. Dels fordi der er er et tidsmæssigt perspektiv, men også fordi jeg under ingen omstændigheder vil risikere at lande i interessekonflikter.

Og Envision?

- Her er jeg stadig partner, og det forventer jeg at kunne fortsætte med.

Ud over bestyrelsesposter, hvoraf flere er ulønnede kulturposter, sidder Mona Juul også i to VL-grupper, og ligesom med bestyrelsesposterne anser hun det for vigtigt at holde fast i:

- Jeg mener faktisk, at noget af det allervigtigste for en politiker er at holde fat i virkeligheden. Jeg har selv kørt kampagne på ”politikerlede”, og noget af det værste er altså politikere, som helt har tabt jordforbindelsen.

- Så hvis jeg nogensinde taber forbindelsen til virkelighedens verden, så må du godt give mig en lussing, lyder det med et smil fra Mona Juul.

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER. KLIK HER.

Fakta om Mona Juul

  • Født i 1967 i Aarhus
  • Bosat i Horsens Kommune
  • Nyvalgt til Folketinget for Det Konservative Folkeparti i Østjyllands Storkreds
  • Uddannelse: Civiløkonom (HA/HD) fra Syddansk Universitet i 1993, Strategisk Planning, Den Danske Reklameskole, København, 2001
  • Mærkesager: Styrke erhvervslivet, grøn fremtid og mere for pengene i det offentlige

Karriere i Envision 

  • 1999   Kontaktchef og senere teamchef
  • 2003   Strategisk direktør og partner
  • 2007   Adm. direktør og partner
  • 2018   Partner og arbejdende bestyrelsesmedlem

Mona Juul er medlem af to VL-grupper: VL38 (Aarhus) og VL121 (Horsens).